|
1 2 - 1 1 - 2 0 0 7
Coca-Cola en Kellogg's onderscheiden voor het oneerlijkste product van het jaar
(Reed 07-11-2007)
Dasani is gewoon kraanwater, maar het zit in een hip flesje.
Coca-Cola heeft
het zelf toegegeven. De frisdrankreus klopt er middels flitstende reclamecampagnes nietsvermoedende
consumenten geld mee uit de zak.
Uit bewondering voor zoveel slechtheid heeft Consumers International Coca-Cola verblijd met een Bad Product Award,
een onderscheiding voor bedrijven "die hun verantwoordelijkheid tegenover consumenten niet serieus nemen". Coca-Cola
kreeg de award in Sydney tijdens het congres van Consumers International. Ook de Nederlandse Consumentenbond is
overigens bij Consumers International aangesloten.
Volgens dasani.com heeft Coca-Cola alweer een nieuwe Dasani-lijn gelanceerd: Dasani-plus. De "plus" staat uiteraard
voor wat smaakstoffen en een handjevol toegevoegde vitamines en mineralen. [Wat klinkt dat toch allemaal
bekend - red.]
Een Bad Product Award was er ook voor
Kellogg's. De
jury was onder de indruk van de slinkse wijze waarop Kellogg's cartoonfiguurtjes gebruikt om kinderen meer zout
en suiker te laten eten.
[Breakfast cereals schrikbarend ongezond]
0 4 - 1 1 - 2 0 0 7
Toen Amerika foliumzuur in brood ging stoppen, begon het aantal gevallen van darmkanker te stijgen
(Science Daily Nov. 2, 2007)
End jaren negentig besloten de VS om foliumzuur in voedingsmiddelen te gaan stoppen.
Die maatregel was bedoeld om het aantal kinderen dat wordt geboren met een open ruggetje te verminderen. Maar
tegelijkertijd is het aantal gevallen van darmkanker gaan toenemen.
Dat schrijft Young-In Kim in Nutrition Reviews.
[Nutrition Reviews, Volume 65, Number 11, November 2007 , pp. 504-511.]
Toen Canada enkele jaren later het voorbeeld van de VS volgde, is ook daar het aantal gevallen van darmkanker gaan
stijgen.
Young-In Kim vermoedt dat het effect van extra foliumzuur goed is voor jonge mensen, maar slecht voor ouderen.
"Exposure to high intakes of folic acid in early life and young adulthood may provide life-long protection
from the tendency for cancer formation in different organs, such as the large intestines, whereas such exposures
later in life, when cell damage has occurred, can spur on the advance of the tumor."
Volgens Noel Solomons, die een commentaar over Kims studie schreef, is het tijd het foliumzuurprogramma kritisch
te bekijken.
[Nutrition Reviews, Volume 65, Number 11, November 2007 , pp. 512-515.]
"One size of dietary folic acid exposure does not fit all. It can be beneficial to some and detrimental
to others at the same time", aldus Solomons.
[Vitamines ontmaskerd]
[Foliumzuur verhoogt kans op darmkanker]
[Natuurlijk foliumzuur beter voor cellen]
[Archief Toxische Vitamines]
0 1 - 1 1 - 2 0 0 7
Biologische voeding is gezonder, zegt Britse studie
(BBC 29 October 2007)
Gepubliceerd hebben ze hun bevindingen nog niet, de onderzoekers van Newcastle University. Met een miljoenensubsidie
van Brussel op zak hebben ze zelf op de reguliere en de biologische manier gewassen geteeld en vee gehouden, en vervolgens
bestudeerd wat er nu precies voor stoffen in hun producten zitten. De uitkomst?
"They found levels of antioxidants in milk from organic cattle were between 50 percent and 80 percent higher than normal
milk", aldus de BBC. "Organic wheat, tomatoes, potatoes, cabbage, onions and lettuce had between 20 percent and 40
percent more nutrients."
Er zat wel een fikse spreiding in de uitkomsten.
In Resource, het weekblad voor Wageningen UR, vertelt onderzoeker Ron Hoogenboom waarom biologische producten
waarschijnlijk meer antioxidanten bevatten.
[Resource 1 November 2007]
"De theorie is dat biologische planten meer tijd hebben om energie te besteden aan andere processen dan groei
alleen, omdat ze minder met mest en pesticiden worden gestimuleerd om al hun energie in groei te stoppen.
Daardoor zouden ze ook meer stoffen aanmaken die niet direct gerelateerd zijn aan de groei, zoals anti-oxidanten.
Een andere factor zou zijn dat biologische planten meer investeren in hun weerstand. Ze hebben meer last van
vraat, omdat ze niet bespoten worden. Planten verweren zich met allerlei stoffen, waaronder anti-oxidanten."
Of dat betekent dat biologische producten ook gezonder zijn, durft Hoogenboom niet te zeggen. Wetenschappers zijn
het er nog steeds niet over eens wat het effect van die plantenstoffen precies is - of
salvestrolen, zoals de componenten ook wel heten.
Helemaal nieuw zijn de bevindingen van de Britten overigens niet. Amerikaanse onderzoekers meldden deze zomer nog
dat biologische tomaten meer beschermende plantenstoffen bevatten dan reguliere,
en er zijn dierproeven
waarin ratten gezonder en slanker worden als ze biologische producten krijgen.
Dat het zo lang heeft geduurd voor er serieus onderzoek naar de meerwaarde van biologische voeding komt, heeft
waarschijnlijk veel te maken met de biologische sector zelf. Een deel van de sector had banden met eerlijk gezegd
nogal obscuur getinte onderzoeksgroepen, die serieuze onderzoekers schrik aanjoegen.
Illustratief is een terugblik op de Wageningse Resonantie-affaire die Resource deze week publiceert. In de
vroege jaren negentig zaaiden Wageningse voorvechters van de biologische landbouw graanzaadjes in, die vanuit
Duitsland werden 'ingestraald'. Een Duits onderzoeksinstituut, dat zich samen met de Wageningers had laten
inspireren door Rupert Sheldrake, [Wikipedia] probeerde
de zaadjes in Wageningen via 'morfogenetische resonerende velden' te beinvloeden.
[Resource 1 November 2007]
Okee.
[Gezondheidseffecten biologische voeding nog niet bewezen]
|
|
|