|
2 3 - 0 7 - 2 0 0 7
Geen verband tussen cholesterolverlagende margarine en boldenon
(Food Addit Contam. 2007 Jul;24(7):679-84.)
Consumenten van margarines met sterolen kunnen opgelucht ademhalen. De sterolen die daarin - en in nog meer
cholesterolverlagende producten - zetten volgens RIVM niet om in het anabole steroid boldenon.
Dat schrijven onderzoekers van RIVM in Food Additives & Contaminants. Het onderzoek is een voorvloeisel van de
steeds verwarrender discussie tussen chemici van overheidsinstellingen en de veesector.
In koeien vinden onderzoekers steeds vaker boldenon-metabolieten. Het werk van de hormoonmaffia, denken onderzoekers.
Nietes, roepen de betrapte veehouders. Boldenon ontstaat van nature uit fytosterolen in veevoer. Vooral het
sterol b-sitosterol zou een precursor van boldenon kunnen zijn.
[Zoiets noem je nou een rookgordijn - red.]
Die discussie gaat nog wel even door.
Maar als de sector gelijk heeft, dan zouden ook mensen die diezelfde fytosterolen binnenkrijgen via hun voeding,
boldenon kunnen gaan aanmaken. Dus liet RIVM proefpersonen 25 dagen margarine met b-sitosterol
eten, en monitorde daarbij hun bloed.
Van boldenon geen spoor.
Overigens zit b-sitosterol ook in cortisolverlagende supplementen.
[Mestkorreltheorie gaf hormoonmaffia vrij spel]
[Haar verraadt hormoongebruik]
[In prostaat van boldenonstier zitten gaatjes]
2 2 - 0 7 - 2 0 0 7
Sinaasappelsap is gezonder dan glucose
(Diabetes Care. 2007 Jun;30(6):1406-11.)
Nadat je fris- of sportdrankjes met suiker en glucose hebt gedronken, stijgt in je lichaam de aanmaak
van vrije radicalen en worden onstekingsfactoren actiever. Dat is ongunstig. Radicalen en ontstekingsfactoren
verhogen de kans op chronische aandoeningen, inclusief overgewicht.
Om meer zicht te krijgen op het effect van verschillende dranken deden onderzoekers van de State University
of New York een experiment met vier groepen van elk acht vrijwilligers. De proefpersonen moesten
of een glas glucose-oplossing drinken, of een glas kunstmatig gezoet water, of een glas sinaasappelsap.
Sinaasappelsap, fructosewater en gezoet water leidden in de drie uur daarna niet tot een verhoogde activiteit
van vrije zuurstofradicalen of tot meer activiveit van NF-kappaB in immuuncellen. Het glucosewater deed dat wel.
Van sinaasappelsap, waarin sucrose, glucose en fructose zit, hadden de onderzoekers verwacht dat die tot
minder radicalen zou leiden. De resultaten overtroffen dus hun verwachtingen, want er gebeurde helemaal
niks.
De onderzoekers ontdekten dat twee flavonoiden in sinaasappelsap,
naringenin en
hesperetin,
de aanmaak van radicalen met respectievelijk 52 en 77 procent verminderden.
[Kersensap voor bodybuilders]
[Druivensap is het allergezondst]
[Echte sinaasappels verminderen kans darmkanker, sap uit pakken niet]
[Naringenin in grapefruits maakt dianabol effectiever]
[Flavonoiden remmen omzetting calorieen in vet]
1 9 - 0 7 - 2 0 0 7
Low-glyc beschermt ogen tegen AMD
(Science Daily July 13, 2007)
Mensen die veel voedingsmiddelen met een lage glycemische index eten, krijgen op hogere leeftijd minder vaak last van
de oogziekte age-related macular degeneration of AMD. Krijgen ze de oogziekte wel, dan zijn de symptomen
minder ernstig. Dat schrijven onderzoekers van Tufts University in de American Journal of Clinical Nutrition.
[American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 86, No. 1, 180-188, July 2007]
De onderzoekers bestudeerden vierduizend mensen, die allemaal ouder waren dan 55 jaar. AMD, een ziekte waarbij het
centrum van het netvlies geleidelijk verdwijnt, [Wikipedia]
treft bijna uitsluitend ouderen.
Medicijnen tegen AMD zijn er nog niet, maar dieet kan het verloop van de ziekte wel vertragen, zegt
onderzoeksleider Allen Taylor. "Our findings suggest that 20 percent of the cases of advanced AMD might
have been prevented if those individuals had consumed a diet with a glycemic index below the average for their
age and gender."
Een dieet met een glycemische index die hoger is dan het gemiddeld verhoogde de kans op AMD met vijftig procent.
[Review: afvallen gaat beter met low glyc]
[Laag-glycemisch dieet helpt tegen acne]
[Studie: Low glyc-afslankdieet werkt]
[Laag-glykemisch dieet modieus maar onbewezen]
[Vet kwijt met laag-glycemisch afvallen blijft langer weg]
[Afvallen met laag-glycemische koolhydraten spaart vetvrije massa]
1 8 - 0 7 - 2 0 0 7
Light-fris nog steeds in de lift
(Reed 13-07-2007)
Bijna 31 procent van alle frisdranken die Nederlanders drinken is light, zegt de Nederlandse Frisdranken Industrie.
Verleden jaar was dat nog 28 procent.
Nederlanders trekken zich kennelijk weinig aan van de gekte rond aspartaam.
[Er is weer gedoe over aspartaam]
[EFSA: Niks mis met aspartaam]
[Alarm! Aspartaam verhoogt kans op kanker!]
[Kees de Graaf: Aan de ophef over zoetstoffen zit een calvinistische bijsmaak]
|
|
|