|
||
|
||
|
1 7 - 0 6 - 2 0 0 1 In het lichaam wordt vitamine C kankerverwekker
Vitamine C beschadigt misschien het erfelijk materiaal. Cellen kunnen daardoor veranderen in kankercellen. Dat zeggen onderzoekers van de Universiteit van Pennsylvania in een artikel in Science van 15-6-2001. Ze hebben door in vitro-studies ontdekt dat vitamine C een verbinding laat ontstaan die het erfelijk materiaal aantast.
De ontdekking betekent niet dat vitamine C kanker veroorzaakt. 'Cellen kunnen veel beschadigingen van het DNA repareren', aldus onderzoeker Ian Blair. 'Maar een waarschuwing voor het gebruik van vitamine C-pillen is op zijn plaats.'
De ontdekking verklaart misschien waarom onderzoekers er nooit in zijn geslaagd de beschermende werking van vitamine C in vivo aan te tonen. Omdat vitamine C een anti-oxidant is en het lichaam beschermt tegen vrije radicalen zou de vitamine beschermen tegen een hele reeks aandoeningen, waaronder veroudering. Vrije radicalen veranderen onverzadigde vetten in lipide hydroperoxides. Als die stoffen reageren met metalen ontstaan genotoxines. Dat zijn verbindingen die reageren met het DNA op zo'n manier dat gezonde cellen in kankercellen veranderen.
De onderzoekers dienden aan die lipide hydroperoxides in een reageerbuis vitamine C toe, in concentraties die je vindt bij iemand die dagelijks 200 milligram vitamine C binnenkrijgt. Ze zagen dat de vitamine twee keer zo effectief was in het omzetten van de beschadigde vetmoleculen in genotoxines dan metalen.
De onderzoekers benadrukken dat het gaat om reageerbuisstudies. Of vitamine C kanker veroorzaakt, staat nog helemaal niet vast. 'Vitamine C doet veel goede dingen maar - zoals we nu weten - ook een paar slechte. Er is geen reden tot paniek. Als mensen hier iets mee willen doen, moeten ze hun vitamine C-pillen laten staan', zegt Blair.
Balz Frei van het Linus Pauling Institute van Oregon State University, die door persbureau AP over de publicatie werd ondervraagd, noemt de studie belangrijk. Toch is hij er van overtuigd dat gezonde mensen baat hebben bij vitamine C-supplementen. Als maximale dosis noemt Frei 200 milligram per dag. Meer kan het lichaam volgens hem niet absorberen.
De auteurs van de Science-publicatie gaan nu bestuderen of de genotoxines ook levende cellen beschadigen.
1. Vitamin C produces gene-damaging compounds, test-tube study in Science reports.
ScienceDaily, 14-6-2001.
[Link] 2 7 - 0 6 - 2 0 0 1 Multinationals achter paniek rond Vitamine C
De verontrustende berichten over de kankerverwekkende eigenschappen van vitamine C komen van grote farmaceutische bedrijven. Zij vrezen dat vitamines en andere supplementen het gebruik van medicijnen zullen verminderen. Daarnaast willen de bedrijven de markt voor supplementen bederven, zodat er meer vraag komt naar hun dure functional foods. Dat zegt supplementenexpert Bill Sardi in een persbericht dat Michael Mooney op zijn website Medinbolics heeft geplaatst.
Volgens Mooney proberen grote bedrijven de supplementenhandel op de knieen te brengen door kleine producenten op te kopen en de publieke opinie te beinvloeden. 'De beste manier om dat in Amerika te doen is door dit soort kul-onderzoeken', aldus Mooney. 'De grote bedrijven zijn al dertig jaar bezig om grip te krijgen op het verlangen van de bevolking naar een betere voeding.' En dat kan door angst te zaaien, maar ook door overheden te dwingen om supplementen te verbieden of als medicijn te bestempelen.
Bill Sardi noemt het nieuws over de kanker-bevorderende eigfenschappen van vitamine C 'geen nieuws'. 'Dat vitamine C in reageerbuizen kankerverwekkende stoffen vormt, was al lang bekend', aldus Sardi. 'En als je op Medline kijkt, dan zie je dat er nog nooit schadelijke effecten bij mensen zijn gevonden, ook niet bij hoge doseringen.' Het nieuws is volgens Sardi door reclamebureau's opgeklopt om de belangen van de industrie te dienen. Daarom, suggereert hij, is de belangrijkste auteur, Ian Blair, onbereikbaar.
Bewijzen voor zijn beschuldiging heeft Sardi echter niet. De werkgever van de onderzoekers, University of Pennsylvania, heeft ook Oncolink opgezet, een internetdatabase over kanker. Tot de sponsors van Oncolink behoren onder meer bedrijven als AstraZeneca, Amgen, Ortho Biotech, Pharmacia, Pfizer en Janssen Pharmaceuticals. Die zitten achter de affaire, denkt Sardi, zoals ze ook zitten achter de negatieve berichten knoflook, sint-Janskruid en efedra. Daardoor zou de groei in de supplementenhandel aan het teruglopen zijn - en de verkoop van vitamine C met bijna twintig procent zijn afgenomen.
1. Michael Mooney.
Vitamin C Safety And Yellow Journalism.
Open brief per mail, juni 2001.
1 8 - 1 2 - 2 0 0 1 Datamonitor: Functional foods verdringen supplementen
Het groeiende succes van de functional foods zal op termijn ten koste gaan van de supplementenmarkt. De simpele, goedkope nutrienten in pil of poedervorm worden weggevaagd door de complete voedingsmiddelen waarvan de industrie de voedingswaarde heeft verrijkt. Dat voorspelt het Britse marktbureau Datamonitor.
Volgens de Britten zijn de bacteriezuivels de meest succesvolle type functional food. Het bureau noemt de merken Yakult van Yakult Honsha en Actimel van het Franse concern Danone.
Vooral de babyboomers zijn geinteresseerd in functional foods. De babyboomers volgen met enthousiasme de stroom berichten over het verband tussen voeding en gezondheid. De generatie die altijd jong wilde blijven ziet in de verrijkte voeding een manier om diabetes, kanker en hartkwalen te vermijden.
Volgens Datamonitor zijn er de laatste achttien maanden 204 nieuwe functional foods op de markt gekomen.
Baby Boomers Boost 'Nutraceuticals' Market. Reuters, 14-12-2001. |
|
|