|
2 1 - 0 5 - 2 0 0 8
Creatine maakt gezonde jonge soldaten niet slimmer
(doi:10.1016/j.physbeh.2008.05.009)
Als je gezonde jonge mannen en vrouwen van voor in de twintig elke dag twee of drie gram creatine geeft,
dan worden ze daar niet slimmer van. Dat concluderen psychologen van het Amerikaanse leger in een studie die binnenkort
verschijnt in Physiology & Behavior. Het Amerikaanse leger onderzoekt serieus of supplementen en functional foods
soldaten van nut kunnen zijn.
De onderzoekers gaven twee dozijn proefpersonen zes weken achtereen dagelijks twee tot drie gram creatine.
[De proefpersonen kregen 0,03 gram creatine per kilo lichaamsgewicht per dag - red.]
Voor en na de zes
weken onderzochten de psychologen hun proefpersonen met een batterij psychologische tests, waarmee ze het geheugen en
de logische en wiskundige vermogens van de proefpersonen maten.
Uitkomst: nul komma nul. De creatine deed helemaal niets.
De onderzoekers staan voor een raadsel. Ze zijn ervan overtuigd dat hun proefopzet in orde was, maar
collega-onderzoekers hebben wel positieve resultaten geboekt. Een voorbeeld waaraan de Amerikanen veel aandacht besteden
is het onderzoek van de Australische Caroline Rae. Rae publiceerde vijf jaar geleden een studie waarin jonge mensen die
geen vlees aten intelligenter werden als ze elke dag vijf gram creatine slikten.
Dat komt, denken de Amerikanen, niet omdat Rae meer creatine gebruikte. Ze schrijven Raes succes vooral toe aan het
feit dat Raes proefpersonen door hun vegetarisme weinig creatine via hun voeding consumeerden.
In studies onder ouderen, mensen met neurologische aandoeningen en vermoeide of gestressde proefpersonen verbetert
creatine de mentale vermogens overigens wel.
[Tryptofaan verhoogt de emotionele intelligentie]
[Archief Creatine]
[Archief Cerebrale Doping]
1 8 - 0 5 - 2 0 0 8
Resveratrol verhoogt testosteronspiegel
(Arch Pharm Res. 2008 Jan;31(1):83-7.)
Resveratrol,
het o zo hippe plantenstofje met een vermoede levensverlengende werking, verhoogt
ook nog eens de testosteronspiegel
en maakt mannen vruchtbaarderder. Dat blijkt uit proeven met muizen die Koreaanse
onderzoekers hebben gepubliceerd in de Journal of Pharmacal Research. [Geen tikfout - red.]
Jaarlijks vermindert de hoeveelheid levensvatbare zaadcellen in zaadmonsters van mannen met een procent. Ziedaar
de rationale achter het onderzoek van de Koreanen naar de effecten van resveratrol op het mannelijke
voortplantingsorgaan. Bovendien vermindert de hoeveelheid testosteron in het lichaam van mannen naarmate die
ouder worden.
De onderzoekers gaven muizen via hun voer dagelijks vijftig milligram resveratrol per kilogram lichaamsgewicht.
Na vier weken keken de onderzoekers in het bloed van de dieren naar de testosteronspiegel, en onderzochten
zaadmonsters van de proefdieren.
Waar je een sterretje ziet staan was het effect statistisch significant. Het grootste effect was de stijging van
de testosteronspiegel - met meer dan vijftig procent.
Toen de onderzoekers de seksuele organen van de muizen bestudeerden bleek dat de verhoging van de
testosteronspiegel niet had geleid tot een groei van de prostaat. Wel waren de testes wat zwaarder geworden.
De onderzoekers keken ook nog of resveratrol een viagra-achtig effect had.
Toen ze het
corpus cavernosum van
proefdieren blootstelden aan resveratrol ontdekten ze dat hoge concentraties resveratrol net als sildenafil het
lichaampje lieten ontspannen. Het kwam niet in de buurt van wat sildenafil vermag, maar ach, resveratrol heeft
in ieder geval geen bijwerkingen. De onderzoekers vermoeden dat receptoren in de bloedvaten resveratrol herkennen
als een oestrogeen, zodat het stofje de aanmaak van het enzym endothelial NO synthase of
eNOS
vermeerdert.
Dat quasi-oestrogene effect speelt ook misschien een rol in de andere aspecten van resveratrol die de onderzoekers
hebben opgemerkt. "We cannot rule out that resveratrol itself as an estrogen receptor agonist enhanced sperm counts
and motility, since sperm cells were reported to possess estrogen receptors and to express aromatase genes required
for spermatogenesis, spermiogenesis and acquisition of motility", schrijven de Koreanen. "Hence, this suggests
that resveratrol may improve male fertility by enhancing androgens or directly acting upon estrogen receptors, leading
to increased sperm."
Ah. Enhancing androgens.
Dat klinkt mooi.
[Resveratrolbommetje verhoogt testosteronspiegel]
[Dierstudie: resveratrol verhoogt testosteronspiegel]
[Archief Supplementen & Testosteron]
|
|
|