Ergogenics

  [Definitie:] "An ergogenic aid is any substance or phenomenon that enhances performance." (Wilmore and Costill)

  Nieuwsbrief over doping, supplementen, voeding en training

  "Stop alle proeven!"       Verband kanker - vitamine A       Vitamine A - Zwakke botten       EU-richtlijnen    

0 9 - 0 9 - 2 0 0 3

Bezorgd voor je hart? Geen vitamine E, alsjeblieft!

Hartpatiënten hebben ook op de lange termijn niets aan vitamine E. Dat zegt de Canadese cardiologe Eva Lonn, die verleden week sprak voor een congres van cardiologen in Wenen. Volgens Lonns cijfers krijgen mensen met hartproblemen juist iets vaker hartaanvallen als ze de vitamine slikken.

Lonn putte haar gegevens uit de HOPE-studie, waarin onderzoekers tienduizend hartpatiënten volgen. Een deel van de patiënten kreeg een placebo, een ander deel vitamine E. Onderzoekers dachten dat vitamine E de ontstekingsreacties in de bloedvaten afremt die een rol bij het ontstaan van hart- en vaatziekten spelen. De proef duurde zeven jaar.


Vitamine-groep

Placebo-groep

Hartaanval, beroerte of overlijden tijdens periode van zeven jaar

21,4 procent

20,6 procent

Hartaanval tijdens periode van zeven jaar

15,2 procent

14,3 procent

Beroerte tijdens periode van zeven jaar

5,7 procent

5,1 procent

Sterfte door ziekten van hart en bloevaten tijdens periode van zeven jaar

10,0 procent

9,9 procent


Geen van de verschillen die je hierboven ziet waren statistisch significant. Lonn concludeerde uit haar cijfers dus niet dat vitamine E 'slecht' is, maar wel dat het in ieder geval voor hartpatiënten geen fluit uitmaakt of je vitamine E slikt of niet.

Uit een andere studie trekte Lonn echter wel de conclusie dat suppletie met vitamine E niet goed is. Dat haalde ze uit een ander onderzoek van haar universiteit. Dat ging weliswaar over de relatie tussen vitamine E en kanker (kwam uit: vitamine E doet geen drol), maar de onderzoekers hadden ook gekeken naar hart- en vaatziekten.

Uit die studie, vertelde Lonn, was gebleken dat vitamine E de kans op aderverkalking en bloedproppen met maar liefst zeventien procent verhoogt. En ja, die stijging was wel statistisch significant. "Verontrustend", noemt Lonn de onderzoeksresultaten.

Vitamin E offers no benefit to heart disease patients, long-term trial. NutraIngredients.com, 5-9-2003. [Offline]

Navigatie

Nieuws

Contact

Over ons

Dossiers

Zoeken