|
1 4 - 1 1 - 2 0 0 6
Beetje meer kans op borstkanker door rood vlees
(Washington Post November 14, 2006)
Onderzoek uit de koker van de grote Walter Willett, gepubliceerd in
Arch Intern Med. 2006;166:2253-2259. Het
nieuwsartikel in de Washington Post is een beetje misleidend. Dat bericht zegt: "Those who consumed the most
red meat had nearly twice the risk of those who ate red meat infrequently."
Dat is echter alleen waar voor ER+/PR+ breast cancer. Volgens het integrale verslag is de totale kans op
borstkanker ook verhoogd bij een hoge consumptie van rood vlees, maar in mindere mate. De onderzoekers suggereren
drie mechanismen die het effect kunnen verklaren: synthetische hormonen in het vlees (veeboeren mogen in de VS
hormonen gebruiken), organisch ijzer en heterocyclische amines die ontstaan tijdens het bakken van vlees.
0 8 - 1 1 - 2 0 0 6
Twee keer frisdrank per dag, en je kans op alvleesklierkanker verdubbelt
(nutraingredients.com 08/11/2006)
Stukje over een onderzoek van Susanna Larsson van het Zweedse Karolinska Institute, die vanaf 1997 tachtigduizend
gezonde personen volgde. Daarvan kregen er uiteindelijk honderddertig pancreaskanker.
"At least two fizzy or syrup-based drinks per day increased risk by 90 per cent, the study found.
Consumers who added sugar to any food or drink at least five times a day also had a 70 per cent
higher risk of pancreatic cancer than those who added no sugar."
[Persbericht]
0 8 - 1 1 - 2 0 0 6
Met natriumglutamaat is niks mis
(The Guardian July 10, 2005)
Achtergrondartikel van Alex Renton.
Over de opkomst van een smaakstof die we dagelijks binnenkrijgen, die bedrijven groot heeft gemaakt, die Renton
stiekem door zijn gebakken tomaten doet, en die de industrie in verdekte termen op de etiketten vermeldt. Goed stuk.
0 6 - 1 1 - 2 0 0 6
Een portie zalm per week vermindert kans prostaatkanker 43 procent
(nutraingredients.com)
Stuk, gebaseerd op een Zweedse studie die binnenkort verschijnt in de
International Journal of Cancer.
De studie, gedaan onder een kleine tweeduizend mannen, bevestigt wat we over prostaatkanker en visvetzuren denken
te weten.
Zalm, de vissoort waar de meeste visvetzuren in zitten, verlaagt je kans op prostaatkanker - fors. Eet je een keer of
vaker per week zalm, dan vermindert je kans op prostaatkanker met 43 procent.
Vissticks en witte vis verhogen de kans, net als garnalen en schelpen. Eet je niet alleen zalm, maar ook makreel,
dan daalt je kans op prostaatkanker nog verder.
In de tabel hieronder staat OR voor de kans op prostaatkanker. Hoe lager de OR, hoe geringer de kans.

Waarom vissticks, garnalen en vet-arme vis de kans op prostaatkanker verhogen weten de onderzoekers niet zeker.
Misschien komt het omdat die producten weinig visvetzuren bevatten, maar in het dieet van de mannen
visproducten vervangen waar wel veel visvetzuren in zitten.
De Zweden keken ook naar het effect van de totale inname van vetzuren.
"After multivariate adjustment, intake of -6 fatty acids was significantly associated with a 36% increased
relative risk of prostate cancer in the highest when compared to the lowest quartile of intake. In separate
analyses of linoleic acid and AA, only high intake of linoleic acid was associated with an increased risk of
prostate cancer, and contributed the most to the positive association between omega-6 fatty acids and prostate
cancer risk."
Meer over visvetzuren en kanker: [Het grote nadeel van visolie beschermt tegen kanker]
Meer over zalm: [De zalmindustrie vergiftigt ons]
[Eerherstel voor zalm]
3 0 - 1 0 - 2 0 0 6
"Salvestrolen maken biologische groenten en fruit gezonder"
(Reed October 25, 2006)
Nieuwsbericht naar aanleiding van een stuk in Ortho, het tijdschrift voor de orthomoleculaire geneeskunde.
Volgens de gangbare voedingswetenschap heeft het eten van biologische plantaardige producten geen toegevoegde waarde
voor de gezondheid. Biologisch geteelde appeltjes en preistronken (geef het maar een draai) bevatten evenveel
vitamines en mineralen als gangbare producten, constateerde de ConsumentenBond nog in het begin van 2006.
[Reed January 26, 2006]
Maar bij die analyse houden de onderzoekers geen rekening met stoffen als resveratrol,
die de plant aanmaakt als het zich verdedigt tegen schimmels. Salvestrolen, heten die stoffen. Omdat
biologische tuinders geen gif gewasbeschermers gebruiken, maken
hun planten meer salvestrolen aan.
In 2002 publiceerden Britse onderzoekers in de
British Journal of Cancer (2002) 86, 774 – 778 een studie die
je aan het denken zet. De studie toont aan dat - in reageerbuizen, tenminste - het enzym CYP1B1, dat je vooral in
kankercellen vindt, resveratrol omzet in picetannol. Piceatannol remt de groei van kankercellen.
Niet onbelangrijk quootje: "Overigens is het nog veel te vroeg om de toename van kanker in de Westerse
wereld toe te schrijven aan een gebrek aan salvestrolen, aldus Ortho."
Meer: [Organic diet enhanced the health of rats]
|
|
|