|
1 6 - 0 1 - 2 0 0 7
Stack van broccoli en tomaat biedt extra bescherming tegen prostaatkanker
(Cancer Res 2007;67(2):836-43.)
Tomaten beschermen de prostaat tegen kanker. Dat is bekend.
Broccoli ook. Weten we ook al. Onderzoekers van de
University of Illinois publiceren nu een dierstudie die aannemelijk maakt dat broccoli en tomaat elkaars kankerremmende
werking versterken.
De onderzoekers implanteerden kankercellen in ratten, en zetten ze daarna op een dieet met extracten uit tomaat,
broccoli of allebei. Na 22 weken keken de onderzoekers hoeveel de tumoren waren gegroeid ten opzichte van een
controlegroep die geen extracten door zijn voer had gekregen. De resultaten staan in de tabel hieronder.
Dieet | Tumor |
Lycopeen 23 nanomol/gram voer | -7 procent |
Lycopeen 224 nanomol/gram voer | -18 procent |
Tomatenpoeder tien procent van voer | -34 procent |
Broccolipoeder tien procent van voer | -42 procent |
Broccolipoeder tien procent van voer;
Tomatenpoeder tien procent van voer | -52 procent |
Volgens eerste auteur Kirstie Canene-Adams gelden de resultaten ook voor mannen.
[NutraIngredients.com 16/01/2007]
"To get these effects, men should consume daily 1.4 cups of raw broccoli and 2.5 cups of fresh tomato, or
1 cup of tomato sauce, or half a cup of tomato paste. I think it's very doable for a man to eat a cup and a
half of broccoli per day or put broccoli on a pizza with half a cup of tomato paste"
Meer: [Pepper Component Hot Enough to Trigger Suicide in Prostate Cancer Cells]
[Een portie zalm per week vermindert kans prostaatkanker 43 procent]
[Supergroenten beschermen tegen kanker]
1 5 - 0 1 - 2 0 0 7
In troebel appelsap zitten vier keer zoveel polyfenolen
(nutraingredients.com 15/01/2007)
Als de voedingsindustrie appelsap helder maakt, gebeurt dat met een enzym dat niet alleen pectines en zetmelen
afbreekt, maar ook polyfenolen opruimt.
[10.1002/jsfa.2707]
Troebel appelsap is dus gezonder.
Klinkt bekend.
1 5 - 0 1 - 2 0 0 7
Visolie-oorlog op komst
(nutraingredients.com 12/01/2007)
In het Franse Brittany kweekt Water 4 micro-algen in vijvers. Daarvan maakt het bedrijf V-Pure, een omega-3-preparaat
dat op internet al in de handel is. Water 4 wil de productie in de loop van 2007, als Brussel wat obstakels heeft
opgeruimd, gaan vervijf- of vertienvoudigen.
Mark Broughton van Water 4: The marketing campaign – which will be quite aggressive in mid-2007 – will be
anti-fish oil."
Ongetwijfeld zal Water 4 erop gaan hameren dat er veel gif in vis zit. En daarmee hebben ze natuurlijk een punt.
Meer:
["Zalm is te gevaarlijk om elke maand te eten"]
[Gif met vinnen]
[Gewoon vis blijven eten, adviseert toxicoloog]
1 2 - 0 1 - 2 0 0 7
Visolie zonder vitamine E beschermt beter tegen kanker
(Resource 11 Januari 2007)
We moeten meer omega-3-vetzuren binnenkrijgen, zeggen voedingswetenschappers. Maar de oceanen raken
leeg. Vandaar de interesse in visolie uit algen als Crypthecodinium cohnii en Nitzschia laevis,
gekweekt in bioreactoren.
Omega-3-expert Vincent van Beelen ontdekte dat die algenolie net zo goed werkt als reguliere visolie. Bovendien
ontdekte hij hoe visolie beschermt tegen kanker: de vetzuren veranderen in de cel in vrije radicalen en
doden de kankercel. Dat effect blijft gedeeltelijk achterwege in reageerbuizen als je ook anti-oxidanten als
vitamine E toevoegt.
[FEBS Lett. 2006 Aug 21;580(19):4587-90.]
Meer:
[Het nadeel van visolie beschermt tegen kanker]
[Zalm beschermt tegen prostaatkanker]
[De hormesis-theorie verklaart waarom visolie eerst giftig moet worden voordat het je beschermt]
1 0 - 0 1 - 2 0 0 7
Zo doden pepers kankercellen
(BBC)
Stoffen als capsaicin doden kankercellen. Dat was al bekend.
Nu weten we ook iets meer over de manier waarop de component dat doet.
In Biochemical and Biophysical
Research Communications vertellen Britse onderzoekers dat ze door proeven met cellen in een reageerbuis
hebben ontdekt dat capsaicin en andere vanilloiden in de mitochondria van de kankercellen eiwitjes
activeren waardoor de kankercel zelfmoord pleegt. Dat doen de verbindingen niet bij gezonde cellen.
0 5 - 0 1 - 2 0 0 7
Insekten worden eiwitbron
(Reed 04-01-2007)
Het wordt even wennen, maar ze smaken prima. Naar noten, aldus de Wageningse entomoloog Arnold van Huis.
"Insecten zijn hoogwaardig voedsel, rijk aan eiwitten met een hoge verteerbaarheid. Ze bevatten essentiele
aminozuren en vetzuren, ijzer en vitamine A, B2 en D. Ze zijn qua voedingswaarde vergelijkbaar met rund- en
varkensvlees. Toch bestaat er in het Westen een vooroordeel tegen het consumeren van insecten."
[Link]
Volgens Van Huis zullen we in de nabije toekomst insekteneiwit gaan consumeren, in de vorm van gekweekte insecten
of synthetisch eiwit "uit fermentoren waarin insectencellen worden gekweekt".
Update: In Wageningen onderzoekt Marjoleine Verkerk of dat mogelijk is. In bioreactoren kweekt Verkerk
insektencellen, waarvan de voedingsindustrie vleesvervangers zou moeten kunnen maken.
[Resource 18 Januari 2007]
"De voedingswaarde van insecten is al vrij hoog, maar de aminozuursamenstelling kan beter.
De hoeveelheid lysine zou hoger kunnen."
|