|
||
|
||
|
2 3 - 0 5 - 2 0 0 1 Boron werkt niet
Boron verhoogt de testosteronspiegel niet. In de literatuur is praktisch geen onderbouwing voor die claim, die je nog steeds wel eens ziet in fitnessbladen te vinden. In welgeteld één onderzoekje bleek dat Boron misschien iets doet met je testosteron.
In 1987 verscheen er een onderzoek naar oudere vrouwen, die 3 milligram boron per dag kregen. De onderzoekers wilden weten of het middel iets kon doen aan botontkalking. Dat was inderdaad het geval. Vooral bij vrouwen die weinig magnesium binnenkregen verminderde boron de hoeveelheid calcium die met de urine het lichaam verliet.
Toevallig bleek dat ook de hoeveelheid testosteron een beetje steeg. En die van estradiol nog meer. Dat was voldoende. Enkele maanden na publicatie verschenen de eerste advertenties in de tijdschriften. Dat vooral de aanmaak van estradiol toenam lieten de fabrikanten gemakshalve uit hun advertenties weg.
In 1993 prikten onderzoekers van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA de Boronmythe door. Zij waren zich met boron gaan bezighouden in de hoop dat het hielp tegen de botontkalking waar astronauten last van krijgen. Om ruzie met dierenbeschermers te vermijden experimenteerde NASA niet op chimpansees maar op bodybuilders. Negen bodybuilders kregen een placebo, tien kregen 2,5 milligram boron per dag. Vervolgens werden de spierballenfokkers, die tussen de 20 en 27 jaar oud waren, zeven weken gevolgd. Daarna concludeerden de wetenschappers dat de vetvrije massa, de kracht en de aanmaak van testosteron bij beide groepen evenveel waren toegenomen.
Voor de onderzoekers was dat voldoende aanleiding om boron af te voeren van de lijst van werkzame supplementen.
1. Nielsen FH, Hunt CD, Mullen LM, Hunt JR.
Effect of dietary boron on mineral, estrogen, and testosterone metabolism in postmenopausal women.
FASEB J, november 1987, 1(5), blz. 394-397.
[PubMed]
|
|
|