|
||
|
||
|
1 9 - 0 7 - 2 0 0 5 Alarm! Aspartaam verhoogt kans op kanker!
Daar gaan we weer. Metastudies van voedingsautoriteiten achten aspartaam veilig, maar de onderzoekers van het Italiaanse Ramazzini-instituut geven het niet op. Ze gaven jonge ratten hun hele leven lang verschillende doses aspartaam, en zagen vervolgens dat daardoor de kans op kankertypes als leukemie toenam. [BBC 14 July, 2005] Paniek! Help!
Maar als je het onderzoek van de Italianen erbij pakt, dan zie je dat het nogal meevalt. [Eur. J. Oncol., vol. 10, n. 2, pp. 107-116, 2005] In de European Journal of Oncology melden de Italianen dat ze alleen bij vrouwtjesdieren statistisch significante verbanden hebben gevonden. In de tabel hieronder zie je de incidenties. Waar sterretjes staan is het verband significant.
Je moet daar wel bij aantekenen dat de norm voor de maximale dagelijkse inname (ADI) in het alledaagse leven niet vaak wordt gehaald: veertig milligram aspartaam per kilo lichaamsgewicht. Weeg je tachtig kilo, dan komt dat neer op 3,2 gram per dag. Dat is, ehm, vrij veel.
Maar er is meer. In het artikel vind je ook figuren die de overleving van de dieren weergeven. Voor de vrouwtjes zie je die hieronder. Je ziet dat aspartaam de sterftekans niet verhoogt.
Sterker: aspartaam, de vermadelijde zoetstof waarmee de voedselindustrie volgens de anti-aspartaammaffia de mensheid wil vergiftigen, lijkt de levensduur juist te verlengen. (ASP 100.000 ppm = 100 keer ADI, control = helemaal niks)
Als je er veel van eet.
Erg veel van eet.
Meer over de hetze tegen zoetstoffen: [Aan de ophef over zoetstoffen zit een calvinistische bijsmaak] 2 7 - 0 3 - 2 0 0 7 Meta-studie: zoetstoffen verhogen kans op kanker niet
Aspartaam, sacharine en andere zoetstoffen verhogen de kans op kanker niet. Ze verlagen die kans zelfs. Dat ontdekten Italiaanse onderzoekers, die gegevens van zevenduizend kankerpatiënten vergeleken met die van zevenduizend mensen zonder kanker.
De aanleiding van het Italiaanse onderzoek was de alarmerende berichtgeving rond een studie van het Ramazzini-instituut. Dat publiceerde in 2005 een
Nog merkwaardiger was dat aspartaam geen invloed had op de levensduur van de dieren. Tenminste, geen verband dat je zou verwachten. Naarmate de dieren meer aspartaam hadden gekregen leefden ze langer. Het belette de anti-aspartaamlobby niet om moord en brand te schreeuwen. En het Ramazzini-instituut ook niet.
Vandaar het onderzoek van de Milanese onderzoekers, die nagingen of er een verband was tussen enkele vormen van kanker en de inname van zoetstoffen. [Ann Oncol. 2007 Jan;18(1):40-4.] Een weergave van hun onderzoeksresultaten zie je hieronder.
Voor de meeste kankertypen geldt dat de inname van zoetstoffen de kans juist verlaagt. Een uitzondering is kanker van het strottenhoofd. Die stijgt een beetje naarmate de inname van zoetstoffen toeneemt, en die toename is bovendien statistisch significant. De kans op eierstokkanker en borstkanker neemt af, en die afname is ook statistisch significant.
De onderzoekers denken dat hun studie aantoont dat zoetstoffen de kans op kanker niet verhogen. Dat grosso modo zoetstoffen de kans op kanker verlagen, vermoeden de onderzoekers, komt omdat mensen die zoetstoffen gebruiken minder suiker consumeren. En een hoge inname van suiker verhoogt in veel studies de kans op kanker.
|
|
|