|
1 3 - 1 2 - 2 0 0 7
Biologisch voer kietelt immuunsysteem kip
(Resource 13 December 2007)
Geef je kippen biologisch voer, dan wordt hun immuunsysteem ietsiepietsie actiever. Dat blijkt uit onderzoek van
TNO, Wageningen UR en het Louis Bolk Instituut.
Volgens immunoloog Huub Savelkoul wordt het effect veroorzaakt doordat kippen die biologisch voer krijgen wat lichter
zijn dan gewone kippen. Daardoor herstellen ze sneller van infecties.
Het Louis Bolk Instituut zoekt de oorzaak elders. Volgens de antroposofen zitten er meer biofotonen in biologisch
voer.
Ehm. Juist.
De onderzoekers boden hun studie vanochtend aan aan landbouwminister Gerda Verburg. Nog meer dan haar voorganger Cees
Veerman heeft Verburg biologische landbouw hoog in het vaandel. De bewindsvrouw ziet biologische voeding graag
main stream worden. Maar of je dat bereikt met
antroposofische puntmutserij met biofotonen?
[Salvestrolen maken biologische groenten en fruit gezonder]
[Biologische tomaten zijn gezonder]
[Ratten worden slanker door biologische voeding]
[Tuurlijk: morfogenese maakt biologische voeding gezonder]
[Biologische voeding is gezonder, zegt Britse studie]
[Gezondheidseffecten biologische voeding nog onbewezen]
1 1 - 1 2 - 2 0 0 7
Sisi uit de kraan
(Reed 11 december 2007)
Vrumona, de maker van de frisdrank Sisi, heeft een apparaat ontwikkeld dat consumenten in hun keuken kunnen installeren,
en wat ervoor zorgt dat er niet alleen water, maar ook Sisi-frisdrank uit de kraan kan komen. Consumenten kunnen dan kiezen
uit drie smaken tegelijkertijd, waaronder het opgevezelde Sisi Frizzr.
Sisi uit de kraan heeft een verlaagd suikergehalte en voert het Ik Kies Bewust-logo.
Meer informatie kun je vinden op sisiuitdekraan.nl.
Wij van Ergogenics vinden het apparaat eigenlijk te zot voor woorden. Kinderen worden alsmaar dikker, we dreigen te
bezwijken onder een aanstormende vetzucht-epidemie, en wat doet Vrumona? Een apparaat in de markt zetten waardoor kinderen
limonade gaan drinken in plaats van water.
Dat het gaat om limonade met minder suiker maakt eigenlijk niet zoveel uit. Het is hooguit hypocriet.
[sisi.nl]
[Archief Functional Foods]
1 1 - 1 2 - 2 0 0 7
Ouderen die meer eiwit eten hebben meer spieren
(J Nutr Health Aging. 2007 Sep-Oct;11(5):383-7.)
Ook als oudere vrouwen lichamelijk niet actief zijn, dan beschermt een hogere inname van eiwitten hun lichaam tegen
spierafbraak. Dat schrijven onderzoekers van Sherbrooke University in de Journal of Nutrition, Health &
Aging.
Het is al bekend dat lichaamsbeweging de spieren van ouderen beschermt tegen
sarcopenia
of ouderdomszwakte.
In theorie zou een eiwitrijk dieet dat ook kunnen doen, denken steeds meer onderzoekers. Het eten van veel eiwitten
geeft spiercellen immers een directe anabole prikkel.
Om die theorie te toetsen zochten de Canadazen veertig gezonde oudere vrouwen bij elkaar die lichamelijk inactief waren.
Van de vrouwen bepaalden ze de muscle mass index. Die bereken je door de vetvrije massa (in kilo) te delen
door het kwadraat van de lengte (in meter).
De Canadezen ondervroegen de vrouwen ook over hun voedingsgewoonten.
De inname van eiwit was een belangrijke voorspeller van de muscle mass index, aldus de onderzoekers.
De ouderen aten gemiddeld 98 gram eiwit per dag. Daarvan was 56 gram dierlijk, en 42 gram plantaardig. Alleen dierlijk
eiwit correleerde met de muscle mass index. Plantaardige eiwitten deden niets.
Hoe hoger de r, des te sterker het positieve verband. Des te dichter de r de -1 benadert, des te groter
is het negatieve verband.
Keken de onderzoekers alleen naar de inname van dierlijk eiwit, dan zagen ze een sterk verband. Hoe meer dierlijke
eiwitten de vrouwen dagelijks aten, des te meer spiermassa hadden ze.
De aminozuren in veel plantaardige eiwitten sluiten minder goed aan bij de menselijke behoefte. Eiwitten uit soja
werken zijn ongeveer even anabool als dierlijke eiwitten, maar eiwitten
uit bonen breken volgens sommige studies zelfs spierweefsel af.
[Misschien is het ook een kwestie van hoeveelheid. Misschien dat plantaardige eiwitten in grotere hoeveelheden dan
de ouderen consumeerden wel een positief effect op de spiermassa hebben - red.]
Er lopen trouwens in de VS en in Europa programma's waarin voedingstechnologen producten ontwikkelen met meer eiwitten.
Die producten zijn bedoeld om vetzucht te bestrijden en om de spiermassa van ouderen te beschermen.
[Eiwitdieet houdt huid langer jong]
[Anabole werking van wei-eiwit en soja-eiwit even groot]
[Opname aminozuren uit vlees neemt toe als je beter kauwt]
[Eiwit uit linzen en bonen breekt spierweefsel af]
[Plantaardig eiwit verlaagt bloeddruk]
[Vegetarische bodybuilders doen het slechter]
[Eiwitten & Aminozuren]
|
|
|