|
0 3 - 1 2 - 2 0 0 7
Kankermuis laat zien waarom we foliumzuur in brood kunnen missen als kiespijn (Science Daily Dec. 2, 2007)
Theoretisch-medisch onderzoek dat onderbouwt waarom kritische voedingswetenschappers zo huiverig zijn voor de plannen
van de Nederlandse overheid om foliumzuur in brood te stoppen.
Onderzoekers van het Whitehead Institute for Biomedical Research deden proeven met een muis die verdraaid makkelijk
darmkanker krijgt. De onderzoekers ver-gen-sleutelden de muis tot vier nieuwe muistypes, die elk een ander enzym hadden dat
in de cellen zorgt voor het methyleren van genen. Bij het ene type werkte het enzym slecht, bij het andere type goed, en
bij weer een ander type heeeeeeel erg goed.
Als je methylgroepen aan DNA plakt, kun je genen aan en uit zetten. Te weinig methylering betekent dikwijls een verhoogde kans op kanker -
teveel ook, blijkens de dierproeven van eerste onderzoeker Heinz Linhart. "Hypermethylation boosted the number of
intestinal tumors by 60-100 percent and significantly increased the average size of microscopic early-stage tumors."
"We found that key tumor-suppressor genes in certain DNA regions were silenced months before tumors appear", aldus
Linhart.
Foliumzuur is in het lichaam een methyldonor. Het zorgt ervoor dat cellen meer methylgroepen tot hun beschikking krijgen.
Hoewel de gemiddelde Nederlander via zijn voeding te weinig foliumzuur binnenkrijgt, en
zeker krachtsporters gebaat zijn bij een wat hoger inname van foliumzuur,
vrezen onderzoekers dat verrijking er onherroepelijk toe zal leiden dat
sommige consumenten meer foliumzuur binnenkrijgen dan
goed voor ze is.
[Toen Amerika foliumzuur in brood ging stoppen, begon het aantal gevallen van darmkanker te stijgen]
[Vitamines ontmaskerd]
[Foliumzuur verhoogt kans op darmkanker]
[Natuurlijk foliumzuur beter voor cellen]
[Vitamines voor krachtsporters]
[Archief Toxische Vitamines]
2 1 - 1 1 - 2 0 0 7
Eitje per dag verhoogt je kans op een hartinfarct met twee procent
(Am J Clin Nutr. 2001 May;73(5):885-91.)
Als je sommige populaire wetenschappelijke stukjes mag geloven kun je zoveel cholesterol eten als je wilt. Krachtsporters
hebben die publicaties aangegrepen als excuus om de dooiers uit gekookte eitjes niet meer weg te knikkeren, maar met het
eiwit te verorberen. Niet slim, blijkt uit een al wat oudere Wageningse meta-analyse. Een eitje per dag verhoogt je
kans op een hartinfarct met 2,1 procent. Twee eitjes per dag verhogen je kans met 4,2 procent. Enzovoorts.
De Wageningers gooiden de gegevens uit twee dozijn studies bijelkaar. In die studies hadden onderzoekers proefpersonen
eieren gevoerd en vervolgens gekeken wat de ei-consumptie deed met de concentratie cholesterol in het lichaam. Een
heel ei, dus inclusief de dooier, bevat tweehonderd milligram cholesterol.
Voedingscholesterol verhoogt 'het goede cholesterol' HDL in het lichaam, bleek uit de analyse. Da's positief. In
epidemiologische studies beschermt HDL tegen hartinfarcten.
Maar 'het slechte cholesterol' LDL steeg sterker toen de proefpersonen meer eierdooiers aten. En da's niet goed. Hoe
hoger je LDL, des te groter is je kans op een hartinfarct.
Hieronder zie je hoe de verhouding tussen totaal cholesterol en HDL stijgt. Als die verhouding nou zou dalen, dan was er
helemaal niks mis met een paar eitjes per dag. Maar dat doet hij niet. De verhouding stijgt.
Het bovenste lijntje in de grafiek is gebaseerd op de gegevens uit de studies die de Wageningers goedkeurden. Er waren
ook een stel studies waarover de Wageningers hun vragen hadden. Op basis van de gegevens uit die studies maakten de
onderzoekers de onderste curve in de grafiek.
In beide gevallen is de strekking duidelijk: eet je meer cholesterol uit eitjes, dan verslechtert je
cholesterolspiegel.
"Consuming one additional egg daily will increase the ratio of total to HDL-cholesterol concentrations by
0.040 units", schrijven de onderzoekers, "which would imply an increase in the risk of myocardial
infarction of 2.1 per cent. Therefore, the advice to limit the consumption of eggs and other foods rich in
dietary cholesterol may still be important in the prevention of coronary heart disease."
[Estradiol en testosteron in eitjes en melk]
[Dioxine uit eieren verlaagt testosteronspiegel]
[Eierdooiers verdubbelen kans op kanker]
[Eiwitten & Aminozuren]
|
|
|