|
1 7 - 1 0 - 2 0 0 7
Coca-Cola gaat Chinese kruiden in zijn frisdrank stoppen
(nutraingredients.com 16/10/2007)
Naar eigen zeggen heeft The Coca-Cola Company een onderzoekscentrum opgezet in China Academy of
Chinese Medical Sciences in Beijing. Het centrum is op zoek naar Chinese plantenstoffen die Coca-Cola
zijn zijn producten kan stoppen.
In ieder geval voor een deel is het centrum bedoeld als propagandastunt om op het congres
Responding to the Modern Lifestyle van de Pacific Health Forum Personal Health Workshop goed voor de dag
te komen. Coca-Cola kan dan laten zien dat het een verantwoordelijk bedrijf is, dat
niets heeft te maken met de vetzuchtepidemie.
Coca-Cola is druk bezig met het gezonder maken van het imago. "Earlier this year, Coca-Cola Enterprises (CCE),
the group's main bottler in North America and Western Europe, said earnings per share were expected to fall
between five and 10 per cent in 2007, compared to last year."
Die Pacific Health Forum Personal Health Workshop is opgezet door het Beverage Institute for Health & Wellness.
En dat is weer een initiatief dat is opgezet en betaald door... Coca-Cola.
[Waarom Coca-Cola voetje vrijt met Provexis]
[Vitamine-coke]
[Cola's Enviga verhoogt energieverbruik met honderd kilocalorietjes per dag]
[Coca-Cola en L'Oreal maken samen kosmetische frisdrank voor de huid]
[Suikervrije cola voor mannen die bang zijn voor Cola Light]
[Schouderklopje voor Coca-Cola]
[Functional Foods]
1 6 - 1 0 - 2 0 0 7
Steentijdmens moest oppassen voor eiwitvergiftiging
(Am J Clin Nutr. 2000 Mar;71(3):682-92.)
Onze voorouders in het stenen tijdperk aten voor 45 tot 65 procent dierlijke producten, maar dat wil niet zeggen dat
hun calorieen ook voor 45 tot 65 procent uit eiwitten bestonden. Dat concluderen Amerikanen en Australische
antropologen en gezondheidswetenschappers in een al wat ouder overzichtsartikel, waarvoor ze alle beschikbare gegevens
over de voeding van jager-verzamelaars analyseerden.
Het grote aandeel van dierlijke producten in het dieet stelde de mens in de steentijd voor problemen, aldus de
onderzoekers. Het aandeel van eiwit in een dieet kan niet boven de 35 - 40 procent komen. Gebeurt dat toch, dan
ontwikkelen mensen het rabbit starvation syndrome. Daarover gaan veel anekdotes,
maar in de literatuur vind je slechts een enkele gevalsstudie.
Als de onderzoekers hun gegevens op een rijtje zetten, dan zien ze dat de steentijdmens in theorie toch geregeld een toxische
hoeveelheid eiwit binnengekregen moet hebben.
Hierboven zie je verschillende verhoudingen tussen dierlijke en plantaardige producten. Hoe meer dierlijke producten
er in het dieet zitten, des te makkelijker stijgt de inname van eiwitten boven de toxische grens van 35 tot 40 procent.
De onderzoekers merken op dat de steentijdmens waarschijnlijk hele dieren opat, en niet alleen het spiervlees.
Zo hield de steentijdmens zijn vetconsumptie hoog. Waarschijnlijk kookte hij zelfs de botten van de dieren, om er nog de
laatste restjes vetten en andere voedingsstoffen aan te onttrekken.
De onderzoekers gaan er van uit dat de hoeveelheid eiwit die een mens kan tolereren wordt beperkt door de capaciteit
van de lever om afgebroken eiwit in de vorm van ureum af te voeren. Een volwassen, gezonde man van tachtig kilo,
halen de onderzoekers uit de literatuur, kan maximaal 250 gram eiwitten per dag consumeren. Bij een hoger inname
vergiftigen de aminozuren je. "Excess consumption of dietary protein from the lean meats of wild animals initially
results in nausea, then diarrhea, and then death."
Waarschijnlijk gooiden de steentijdmensen spiervlees in tijden van crisis weg, denken de onderzoekers. Of ze
zorgden ervoor dat ze via handel honing of een andere geconcentreerde koolhydraatbron bemachtigden.
De onderzoekers denken dat ze met hun gegevens een idee kunnen geven wat voor soort dieet nu eigenlijk gezond is.
Nu adviseren wetenschappers mensen een dieet waarvan de calorieeen voor vijftien procent uit eiwit komen, 55 procent uit
koolhydraten en dertig procent uit vet. Dat dieet zou in deze periode van overvloed wel eens makkelijk kunnen leiden tot
welvaartsziekten en overgewicht.
Daarom vragen steeds meer voedingswetenschappers zich af of we niet toe moeten naar een voeding die meer
lijkt op het dieet waarvoor we eigenlijk zijn ontworpen: het steentijdtijddieet, zoals de huidige
jager-verzamelaars dat nog kennen, met wat meer eiwitten en wat minder koolhydraten.
"For worldwide hunter-gatherers, the most plausible percentages of total energy from the macronutrients would be
19–35% for protein, 22–40% for carbohydrate, and 28–58% for fat."
[Wat gebeurt er als je een jaar lang alleen maar vlees eet]
[Koolhydraten maakten menselijke evolutie succesvol]
[Het Stone Age-Diet breekt door]
[Eiwitten & Aminozuren]
|
|
|