|
1 0 - 1 0 - 2 0 0 7
Cholesterolverlagende tortillas
(Brandeis University 10/8/2007)
In de VS is Corazonas Heart-Healthy Tortilla Chips al op de markt, en als het aan Brandeis University en
voedingsfabrikant Corazonas Foods ligt, dan blijft het daar niet bij.
De partijen hebben afgesproken dat Corazonas een technologie van Brandeis mag gebruiken, waarbij
levensmiddelentechnologen ongekend veel sterolen in snacks kunnen verstoppen, zonder dat je dat proeft.
Die technologie is ontwikkeld door Brandeis. Consumenten die Corazonas Heart-Healthy Tortilla Chips
eten zouden tot vijftien procent minder slecht cholesterol LDL in hun bloed hebben.
Corazonas Foods gaat niet alleen tortilla chips verrijken met sterolen, maar denkt ook aan
"cookies, crackers and potato chips".
Ramona Cappello van Corazonas Foods is in zijn noppen met de samenwerking.
"In the United States, half the population suffers from borderline to high cholesterol. It's very rewarding for
our Corazonas team to be providing a product that we know can make a real difference in people's heart health."
Dat de helft van de Amerikanen een ontaarde cholesterolhuishouding heeft, komt overigens omdat ze teveel producten van
bedrijven als Corazonas eten. Eigenlijk zouden de Amerikanen moeten overstappen op een gezond dieet zonder al
dat fast food.
Maar dat ga je als tortillabakker natuurlijk niet aan de grote klok hangen. Je kunt beter functional foods
maken.
[Uitgevonden: cholesterolverlagende pizza]
[Amerikablog: Fast Food Culture]
[Archief Functional Foods]
1 0 - 1 0 - 2 0 0 7
Theedrinkers hebben sterker botten
(Am J Clin Nutr. 2007 Oct;86(4):1243-7.)
Vrouwen die de zeventig zijn gepaseerd hebben een hoger botdichtheid als ze thee drinken. Het versterkende effect van
thee is maximaal bij een inname van vier koppen thee per dag. Dat schrijven onderzoekers van de
University of Western Australia in de American Journal of Clinical Nutition.
De onderzoekers onderzochten ruim duizend vrouwen, en merkten dat de botten van de
|
theedrinkers onder hen enkele procenten massiever waren dan de botten van de niet-theedrinkers. Vrijwel altijd
dronken de vrouwen overigens zwarte thee - met een beetje melk.
Toen de onderzoekers de gegevens uitsplitsten, ontdekten ze dat theedrinkers wat meer calcium binnenkregen,
minder alcohol dronken, minder vaak rookten en meer bewogen. De invloeden van die factoren hebben ze 'weggepoetst'
uit hun studie.
Bij een dagelijkse inname van vijf koppen thee of meer wordt het positieve effect van thee op de botmassa
minder, aldus de Australiers.
Waarschijnlijk wordt de inname van cafeine dan zo hoog, dat het positieve effect van andere
stoffen in thee verdwijnt, denken de onderzoekers. Over die 'andere stoffen' hebben ze een paar theorieen. Ze denken
dan aan lignanen in thee.
Lignanen hebben
een pseudo-oestrogene werking, en zouden de aanwas van been kunnen stimuleren.
Een andere kandidaat is
EGCG of een verwante stof.
"A recent review suggests that flavonoids from green tea may be associated with increases in BMD via a potent
stimulatory effect on osteoblast function. A major tea flavonoid, (-)-epigallocatechin-3-gallate, has been
shown to increase the expressions of osteogenic genes, elevate bone marker activity, and augment mineralization
in a murine bone marrow mesenchymal stem cell line."
Verdomd interessant allemaal. Alleen jammer dat het gevonden effect zo verdomd klein is.
[Archief Thee]
0 8 - 1 0 - 2 0 0 7
Vezelbier
(inventorspot.com October 05, 2007)
Het Koreaanse Hite heeft Exfeel-S op de markt gebracht: een laag-calorisch bier, dat bovendien is verrijkt met
- schrik niet - vezels. [Webstek] De marketing richt zich op het jongste segment
van de bierdrinkers.
[Eiwitbier]
[Strombabier]
[Functional Foods]
0 7 - 1 0 - 2 0 0 7
De vijf health trends in voeding
(CNN October 2, 2007)
Maria Condo becshrijft vijf gezondheidstrends op de Amerikaanse markt die voorlopig niet meer weg zullen gaan.
Op Nummer 1 staat - toch wel verrassend - de opkomst van de flexitarian.
"Like vegetarians, "flexitarians" eat a primarily plant-based diet composed of grains, vegetables, and fruits,
but they occasionally obtain protein from lean meat, fish, poultry, or dairy. A quarter of Americans fit the
description, consuming meatless meals at least four days a week, according to the American Dietetic Association."
Een kwart van de Amerikanen - dat is verdraaid veel. [Sterker - dat is verdacht veel red.]
Nummer 2: Voedsel uit de streek, dat je koopt op regionale markten. Leeft dat in Europa? Vast niet.
Nummer 3: Functional foods. [Weten wij alles van - red.]
Nummer 4: Biologische voeding. Bevat meer gezondheidsbevorderende bio-actieve stoffen.
Nummer 5: Slow food. Eten volgens de principes van Carlo Petrini, "choosing locally grown and produced
items, preparing them in traditional ways, and eating with friends and family".
|
|
|