|
1 6 - 0 9 - 2 0 0 7
Kop koffie goed voor cholesterol (Am J Clin Nutr. 2007 Sep;86(3):604-9)
Veel koffie drinken is niet goed voor hart en bloedvaten, maar een paar koppen koffie per dag verminderen de kans op
hart- en vaatziekten juist. Dat weten epidemiologen al enkele jaren. Maar hoe matig koffiegebruik het hart beschermt,
dat was onbekend. Tot nu toe.
Het verband tussen koffie en hart- en vaatziekten kun je weer geven in een J-curve. De figuur hieronder komt uit een
Finse studie die verscheen in 2004.
[J Nutr. 2004 Sep;134(9):2381-6.]
Je kijkt naar het verband tussen de koffieconsumptie en het aantal gevallen van hartinfarcten bij mannen van
middelbare leeftijd.
De onderzoekers volgden tweeduizend mannen vijf jaar lang.
Een koffieconsumptie van zeshonderd milliter per dag beschermt dus. Hoe dat kan, dat staat in een Zwitserse studie die
onlangs verscheen in de American Journal of Clinical Nutrition.
In die studie gaven de onderzoekers tien proefpersonen
een kop koffie op de vroege morgen, en namen daarop monsters van
hun bloed. Vervolgens stelden de Finnen het 'slechte cholesterol'
LDL in de monsters bloot
aan koper-ionen. Die laten LDL oxideren. Vooral geoxideerd LDL is slecht voor de bloedvaten.
De onderzoekers zagen dat na de consumptie van de koffie het LDL van de proefpersonen beschermd was tegen de oxidatie.
Het duurde in ieder geval langer voordat het LDL was geoxideerd.
Pal na de inname gebeurt er nog niets - maar het LDL in een monster dat een half uur na inname is genomen, oxideert
langzamer. En het LDL in een monster dat een half uur na inname is genomen, oxideert nog langzamer.
Toen de onderzoekers het LDL analyseerden, zagen ze waarom. Na het drinken van de koffie waren fenolen uit de koffie,
zoals ferulazuur en het verwante
cholorogeenzuur
zich in het LDL gaan nestelen. Die verbindingen beschermen koffie tegen oxidatie.
Niet alleen de fenolen uit koffie laten zich inbouwen in LDL. "Incorporation into LDL was already
shown for only a few other phenolic compounds", schrijven de onderzoekers. Daarmee doelen ze op "quercetin
and catechin, daidzein and genistein, rutin and quercetin, and tyrosol."
Die bewuste stoffen zitten in groene thee, soja en olijfolie.
Het onderzoek is trouwens - je raadt het al - betaald door de industrie. In dit geval door instituten met
wetenschappelijk klinkende namen, die worden gefinancierd door de sector, zoals het
Institute for Scientific Information on Coffee en het Physiological Effects of Coffee Committee.
Dat wil niet zeggen dat het Zwitserse onderzoek niet deugt. Japanse onderzoekers hebben het beschermende effect
van koffie op de oxidatie van LDL ook al eens beschreven.
[Biochemistry (Mosc). 2004 Jan;69(1):70-4.]
[Cafeine & Koffie]
|
|
|