Ergogenics

  [Definitie:] "An ergogenic aid is any substance or phenomenon that enhances performance." (Wilmore and Costill)

  Nieuwsbrief over doping, supplementen, voeding en training

  Vorige editie       Recenter editie       A2-eiwit       Nutridynamics    

1 0 - 0 9 - 2 0 0 6

  Je spierballen kunnen best wel even zonder eten (Ann Nutr Metab. 2006 Aug 24;50(5):476-481.) Een eye-opener voor iedere krachtsporter die bang is dat hij zijn musculatuur verliest als hij even niet kan eten. Australische onderzoeker meetten de activiteit van de anabole genen myoD, myogenin en Myf5, en de katabole genen myostatin, atrogin-1 en MuRF-1 in gezonde volwassenen die veertig uur niets aten.
De genen deden alleen iets tijdens de eerste drie uur na een maaltijd. Daarna veranderde er helemaal niks meer. Eet je na die periode van drie uur niks, dan bouw je dus geen spierweefsel op, maar breek je ook geen spierweefsel af. Afbreken gebeurt pas na een vastenperiode die langer duurt dan veertig uur. Maar hoeveel langer, dat weten de onderzoekers niet.

0 7 - 0 9 - 2 0 0 6

  Dieet met veel eiwitten vermindert eetlust via het anti-eetlusthormoon PYY (BBC) Onderzoek van University College London naar de manier waarop het eiwitdieet afvallen in de hand werkt. Mensen die veel eiwitten eten, eten spontaan minder calorieën. Uit proeven met muizen blijkt waarom.
Een eiwitdieet verhoogt de aanmaak van PYY. Bij muizen die geen PYY aanmaken, remt ook een dieet met veel eiwit de gewichtstoename niet af.
Bij obese mensen laat een eiwitdieet overigens het PYY minder stijgen dan bij slanke mensen.
Een dieet met veel zuiveleiwitten verlaagt overigens ook de aanmaak van het eetlusthormoon ghreline.

3 0 - 0 8 - 2 0 0 6

  Soja voorkomt bloedstolsels (Maturitas. 2006 Jun 20;54(3):270-6.) De flavonoïden in soja, zoals genisteine en daidzeine, doen weinig met cholesterol, concluderen onderzoekers in een recente overzichtsstudie. [Circulation. 2006 Feb 21;113(7):1034-44.] Toch zijn er epidemiologische aanwijzingen dat de consumptie van soja-eiwitten de kans op hartaanvallen vermindert.
Daidzeine
In het tijdschrift Maturitas komt een Chileense groep onderzoekers met een nieuwe theorie die het effect misschien verklaart. De groep heeft ontdekt dat bij vrouwen, die dagelijks supplementen met 100 milligram soja-flavonoïden slikken, de rode bloedcellen veranderen. Ze maken minder receptoren aan van het type Tromboxaan A2. Dat betekent dat de cellen minder makkelijk stolsels vormen.
Genisteine
'These findings may explain how phytoestrogen-rich foods are claimed to have beneficial effects on the cardiovascular system', zegt eerste auteur Argelia Garrido tegen NutraIngredients.com (30/08/2006).
Zou het helpen tegen small vessel disease?
Naschrift (08/09/2006): Soja-flavonen voorkomen aderverkalking (J. Nutr. 136:2384-2390, September 2006) Nog een aanwijzing voor het gunstige effect van soja op hart en bloedvaten.
Soy isoflavones inhibit CD54-dependent U937 cell adhesion
Aderverkalking begint als immuuncellen reageren op geoxideerd LDL in vaatwanden. De immuuncellen, monocyten, maken zich vast aan de cellen in de vaatwand via het ewitje CD54 in de vaatcellen. Soja-flavonen, blijkt uit dit onderzoekje, remt die hechting. Zo voorkomen soja-eiwitten/flavonen in een vroeg stadium de vorming van placques.
Tenminste, als het bij mensen ook zo werkt. Dit is een beetje een raar experiment: de onderzoekers deden hun proeven met bloed van ratten, waar ze vervolgens weer menselijke vaatcellen bij deden. De figuur hierboven betreft een proef met humane cellen, een mix van soja-isoflavonen en het eiwitje CD54.

2 2 - 0 8 - 2 0 0 6

  Patent voor raapzaad-eiwit (nutraingredients.com) Nieuwsberichtje waar veel meer achter zit. Het Canadese onderzoeksbedrijf Burcon Nutrisciences heeft een Europees patent gekregen voor een manier om eiwitten te winnen uit de resten van de raapzaad, die overblijven als de olie er uit is geperst. Als je weet dat het Burcon vier jaar bezig is geweest om het patent rond te krijgen, weet je dat er veel geld in zit.
Nu werkt het bedrijf aan the colour and taste of canola-based Supertein and Puratein to make them suitable for more food applications.'
De voedingsindustrie steekt steeds meer geld in processen om eiwitten te winnen. In maart 2006 maakte een Belgisch pluimveebedrijf nog bekend dat het zeven miljoen steekt in een plant die slachtafval omzet in 'medicinale eiwitten'.
De tijd dat eiwit relatief goedkoop is, is straks voorbij. Er komen prijsstijgingen. De bedrijven bereiden zich voor.

2 6 - 0 7 - 2 0 0 6

  Te weinig geslapen? Red Bull Light werkt, het spul met suiker niet (Reed)
Geef je proefpersonen die maar vijf uur hebben geslapen cafeïne, dan maakt dat ze alert. Geef je die cafeïne samen met suikers, dan heffen de suikers de opwekkende werking van cafeïne op. Dat ontdekten onderzoekers van de University of Loughborough. [EurekAlert]

2 4 - 0 7 - 2 0 0 6

  Rode druivensap verbetert cholesterol (American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 84, No. 1, 252-262, July 2006) Een glaasje van honderd milliliter per dag is genoeg. Na twee weken stijgt het HDL, zakt het LDL en vermindert bovendien de oxidatie van LDL. Doen de plantenstofjes in druivensap iets met het FIAF/PPAR-systeem? In druivensap zit veel resveratrol...

2 0 - 0 7 - 2 0 0 6

  Breakfast cereals schrikbarend ongezond (BBC) De producten die dit stukje noemt zijn niet in Nederland in de handel. Tenminste, niet onder dezelfde naam. Maar de crunchy-crispy-choco-troep die je vindt de schappen van Nederlandse winkels zal niet veel beter presteren dan de baggerzooi die deze Britse consumententest door het putje haalt.
"Kellogg's Coco Pop Straws had similar sugar levels to a two-finger Kit Kat, while Sainsbury's Crunchy Oat Cereal had similar fat levels to its own brand of thick pork sausages."

1 5 - 0 7 - 2 0 0 6

  Plantaardig eiwit verlaagt bloeddruk (nutraingredients.com) Neem wat meer soja, en je kans op een hoge bloeddruk halveert. Dat blijkt uit een Spaanse studie, waarvan je het abstract hier vindt.
Vlees verhoogt de kans op een hoge bloeddruk niet. Het effect wordt dus niet veroorzaakt doordat de plantaardige Spanjaarden in de studie minder dierlijk eiwit eten.
Plantaardige eiwitten bevatten veel kalium en magnesium, en ook veel bloeddrukverlagende aminozuren als L-arginine, L-tryptofaan en tyrosine.
[Meer]

Navigatie

Nieuws

Contact

Over ons

Dossiers

Zoeken