|
1 6 - 0 7 - 2 0 0 7
Voedselprijzen stijgen door bio-fuels
(Financial Times July 15 2007)
De Verenigde Naties hebben dit jaar meer moeite dan in voorgaande jaren om hongersnoden te bestrijden. Door de opkomst
van de bio-fuels stijgen de prijzen van mais, graan en soja, en het World Food Programme heeft daar last van.
Andere factoren zijn de stijgende vraag van China en door slecht weer mislukte oogsten. Daardoor zijn de prijzen de
laatste vijf jaar minstens vijftig procent gestegen, aldus de VN.
[Financial Times July 15 2007]
"We face the tightest agriculture markets in decades and, in same cases, on record", zegt Josette Sheeran van de
World Food Programme. "We are no longer in a surplus world."
Ook Nestle heeft bij monde van directeur Peter Brabeck zijn onrust geuit over de stijgende voedselprijzen.
[Financial Times July 5 2007] Brabeck denkt
dat het voedsel duurder gaat worden.
[In China wordt varkensvlees onbetaalbaar]
[Eiwitcrisis komt: vleesprijzen 'gaan fors stijgen']
[Waarom synthetische bladeren ons moeten redden van de hongerdood]
[Insekten worden eiwitbron]
[De eiwitcrisis komt]
[Synthetisch eiwit was een ramp]
1 6 - 0 7 - 2 0 0 7
Low glyc-dieet helpt tegen acne
(Am J Clin Nutr. 2007 Jul;86(1):107-15.)
Jongeren tussen de vijftien en vijfentwintig met acne-problemen hebben baat bij een laag-glycemisch dieet.
Dat concluderen onderzoekers van de RMIT University in het Australische Melbourne uit een experiment onder
in totaal vijfenveertig proefpersonen.
De onderzoekers lieten de helft van hun proefpersonen twaalf weken een laag-glycemisch dieet volgen. De andere
helft volgde een controle-dieet.
Het laag glycemische dieet bevatte minder 'snelle' koolhydraten, maar ook de hoeveelheid koolhydraten en
verzadigde vetten verminderde. De hoeveelheid eiwitten, vezels en kennelijk ook het aandeel van de zachte
vetten nam toe.
In de jaren dertig dachten onderzoekers al dat er een verband was tussen suikers en acne. Ze vermoedden dat mensen
met acne niet zo goed met suikers overweg konden, en adviseerden mensem met acne weinig geraffineerde suiker te eten.
In 1969 verdween die theorie naar de achtergrond, toen onderzoekers ontdekten dat mensen die een reep suikerrijke
chocolade hadden gegeten net zoveel acne kregen als mensen die een controle-reep hadden verorberd.
Hoewel daarmee de suiker-theorie van het toneel verdween, was dat niet helemaal terecht. De hoeveelheid suiker in
de controlereep, schreven wetenschappers vijf jaar later, was gelijk aan die in de chocoladereep.
Hierboven zie je het effect van twaalf weken low glyc-dieet. Het verschil tussen de controlegroep en de
laag-glycemische groep was statitisch significant. De foto's hieronder geven je een indruk van wat het effect betekent
voor een willekeurige proefpersoon uit de laag-glycemische groep.
De Australiers lopen in hun onderzoek tegen hetzelfde probleem op waar praktisch alle voedingsonderzoekers tegenaanlopen
als ze het laag-glycemisch dieet onderzoeken. Ze kunnen niet precies zeggen wat in het dieet de positieve effecten
veroorzaakt.
Volgens hun gegevens verbeterde het dieet acne niet alleen omdat de glycemic load verminderde,
maar ook omdat de inname van calorieen terugliep, of de hoeveelheid verzadigd vet in het dieet verminderde, en
de hoeveelheid eiwit toenam...
Het mechanisme achter het dieet hebben de Australiers niet onderzocht.
[Studie: Low glyc-afslankdieet werkt]
[Laag-glykemisch dieet modieus maar onbewezen]
[Vet kwijt met laag-glycemisch afvallen blijft langer weg]
[Afvallen met laag-glycemische koolhydraten spaart vetvrije massa]
[Acne bij anabolengebruikers]
|