Ergogenics

  [Definitie:] "An ergogenic aid is any substance or phenomenon that enhances performance." (Wilmore and Costill)

  Nieuwsbrief over doping, supplementen, voeding en training

  Vorige editie       Recenter editie       Beetje gif is gezond       Hoe gezond is matig drinken?    

0 5 - 0 3 - 2 0 0 7

  Eiwit uit linzen en bonen breekt spierweefsel af (Ann Nutr Metab. 2006;50(3):197-205.) Geef je ratten twintig dagen achtereen voer waarin de eiwitten uitsluitend komen uit gekookte linzen of gewone bonen, dan remt dat dieet de opbouw van spiermassa. In de darmen neemt de aanmaak van eiwitten echter toe. Dat schrijven Sloveense onderzoekers in de Annals of Nutrition and Metabolism.
Volgens de Slovenen is het effect van eiwit uit linzen nog serieuzer dan dat van eiwitten uit de gewone groene boon.
Slecht nieuws voor veganisten die aan krachttraining doen dus. Voor zover je van nieuws kunt spreken.
Tuinboon
Het effect is al tientallen jaren bekend.
In de jaren tachtig meldden onderzoekers al dat ratten, die al hun eiwitten uit boontjes krijgen, minder spiereiwit aanmaken maar wel meer eiwitten in hun lever synthetiseren. [Ann Nutr Metab. 1987;31(3):146-53.]
Het eiwit van de ene boon is niet dat van de andere boon. Beroerder dan de gewone boon scoort niet alleen linzen-eiwit, maar ook het eiwit van de tuinboon. [Growth. 1983 Spring;47(1):26-34.]
Iets beter lijkt doperwt-eiwit het te doen - maar ook een dieet waarin alle eiwitten uit doperwten komen remt de spieropbouw. [Plant Foods Hum Nutr. 1995 Apr;47(3):211-20.]
Onderzoekers denken dat eiwit uit bonen niet alleen een geringe biologische waarde heeft, en dus niet de aminozuren bevat die het lichaam nodig heeft, maar ook stoffen - in het wetenschappelijk jargon: antinutritionele factoren - bevat die de synthese van eiwit remmen.
Veganistische bodybuilders als Kenneth Williams leggen in hun dieet trouwens niet de nadruk op peulvruchten, maar op eiwitrijke granen, zoals amaranth of kiwicha.

0 1 - 0 3 - 2 0 0 7

  Senseo-koffie niet slecht voor hart- en bloedvaten (Ned Tijdschr Geneeskd. 2006 Dec 30;150(52):2873-5.) Senseo-koffie is net zo veilig als reguliere filterkoffie. Dat zeggen Wageningse onderzoekers, die koffiepads van de huismerken van Edah (roodmerk), Albert Heijn (Perla ‘regular’ en ‘dark roast’), Super de Boer (mild) en van het merk Douwe Egberts hebben onderzocht.
De onderzoekers maakten koffie met de pads op een senseo-machine, en bepaalden in die koffie de concentratie van de
Cafestol
verbindingen cafestol [Wikipedia] en kahweol.
Vooral cafestol is berucht. Het saboteert de receptor waarmee het lichaam cholesterol in het bloed waarneemt. Consumeer je cafestol, dan loopt de concentratie slecht cholesterol in het lichaam hoog op. Kahweol doet hetzelfde, maar in mindere mate.
Koffiebonen bestaan voor 0,6 procent uit cafestol. In filterkoffie zit nauwelijks cafestol, omdat het zakje de vebinding niet doorlaat. En hoewel koffiepads zijn gemaakt van flinterdun papier, zit er ook nauwelijks cafestol in senseo-koffie.

"Wij vonden eerder (ongepubliceerde waarnemingen) dat koffie geproduceerd door sommige koffieautomaten 0,33-3,39 mg cafestol per kop bevatte", schrijven de Wageningers. "De verklaring was vermoedelijk dat in deze automaten het brouwsel met onderdruk door een dun papieren filter wordt gezogen. Kennelijk is dit probleem bij de ontwikkeling van de Senseo-methode en van navolgers daarvan onderkend, wellicht door het gebruik van een andere papiersoort."
Ohw.
Automatenkoffie? Is er iets mis met automatenkoffie?
Meer: [Hoe koffie cholesterol verhoogt]
[Hoe Martijn Katan ontdekte dat koffie cholesterol verhoogt]

2 7 - 0 2 - 2 0 0 7

  Dieet met veel flavonoiden en lignanen vermindert kans op kanker (nutraingredients.com 21/02/2007) Om precies te zijn: bij vrouwen die de overgang zijn gepasseerd vermindert zo'n dieet de kans op het ontstaan van progesteron- en oestrogeen-positieve tumoren. Bij jongere vrouwen zijn de hormonale niveaus kennelijk nog te hoog om de plantenstofjes te laten beschermen tegen borstkanker. [Am J Epidemiol. 2007 Mar 1;165(5):514-23.]
Oudere vrouwen die veel flavonolen consumeren hebben 46 procent minder kans op borstkanker dan vrouwen die weinig flavonolen binnenkrijgen, berekenden de onderzoekers. Voor flavonen, flavan-3-olen en lignanen is de beschermende werking respectievelijk 39, 26 en 31 procent.
Meer: [Beschermende werking van lignanen]
[Waarom plantenstoffen beschermen tegen kanker]
[Zo eet je gezond - Stoomcursus]

Navigatie

Nieuws

Contact

Over ons

Dossiers

Zoeken