|
||
|
|
||
|
0 3 - 0 6 - 2 0 0 2 Vitamine E maakt prostaat doof voor androgenen
Vitamine E vermindert het aantal androgeenreceptoren in de prostaat. Dat schrijven onderzoekers van de University of Rochester in de Proceedings of the National Academy of Sciences van 28 mei. De vitamine schroeft ook de aanmaak van het 'prostaatkankereiwit' PSA terug. Dat betekent dat vitamine E de prostaat beschermt tegen kanker.
De wetenschappers bestudeerden prostaatkankercellen in een reageerbuis. Tot hun verbazing bleken E-vitamines effectiever kankerremmers dan het anti-androgeen hydroxyflutamide. Flutamide doet met androgeenreceptoren wat nolvadex met eastradiolreceptoren doet: het gaat wel een koppeling aan maar start daarbij geen reacties op. Zo blokkeren ze de echte hormonen.
De aanmaak van PSA liep terug met 90 procent, het aantal cellen verminderde met 30 - en soms zelfs met 90 procent.
De onderzoekers benadrukken dat niet alle varianten van vitamine E even goed werken. Zijzelf boekten de beste resultaten met alpha-tocopheryl succinaat.
Het verdere onderzoek gaat twee sporen volgen: de combinatie van vitamine E en de klassieke anti-androgenen, en de combinatie vitamine D en vitamine E.
Uit onderzoek, waarbij onderzoekers kijken naar het gevolg van voeding op de gezondheid bij grote groepen mensen, was al gebleken dat mannen met veel vitamine E in hun dieet minder vaak prostaatkanker krijgen. Maar de theorie daarachter was altijd dat de anti-oxidant vitamine E vrije radicalen onschadelijk maakt. Uit deze studie blijkt echter dat vitamine E nog veel meer doet: het blokkeert in de prostaat de aanmaak van twee eiwitten die nodig zijn om kankercellen te laten functioneren.
1. Tom Rickey.
Study Shows Cancer Cells Are Vulnerable In New Ways.
UniSci, 29-5-2002. [Link]
|
|
|