0
Dossiers

Adoniscomplex

Afvallen & Afslankmiddelen

AmerikaBlog

Anabolen

Anabolen & Agenten

Anabolen & Agressie

Anabolen & Artsen

Anabolen & Hart- en vaatziekten

Anabolen & Ondergrondse Werkplaatsen

Anabolenboek

Anabolengebruikers

Anabolen in Canada

Anabolen in Italie

Anabolen in Nederland

Anabolen in Oost-Europa

Arnold Schwarzenegger

Bacteriegevaar

Balco-zaak

Blessures & Middelen

Cacao

Cafeine & Koffie

Cerebrale Doping & Suppletie

Chroompicolinaat

CLA

Clenbuterol

Creatine

Creutzfeldt-Jakob Voor Bodybuilders

Designerdoping

Dianabol

Dioxines / PCB's

Doping & Baseball

Doping & Filosofie

Doping & Kinderen

Doping & Leger

Doping & Sterfgevallen

Doping & Tegengeluid

Doping & Vechtsport

Doping & Voetbal

Doping & Wielrennen

Drugs & Bodybuilders

Duursportsupplementen

Efedra

Eiwitten & Aminozuren

Functional Foods

Gendoping

Gewrichten & Middelen

Ginkgo

Groeihormoon

Hormoonmaffia

Horrorkabinet

Kalium

Laag-Glycemisch Dieet

Levensverlenging

Lever & Middelen

Low Carb

Myostatin-remmers

Opgepakt

Prohormonen

Roids, Boards & Sites

SARM's

Slangenolie

Supplementen

Supplementen & Testosteron

Supplementen & Verontreiniging

Tests & Analyses

Thee & EGCG

Toxische Vitamines

Training

Vetzucht

Viagra

Viagraficatie

Visolie

Vitamine D

Vitamine K

Zink

Ergogenics

  [Definitie:] "An ergogenic aid is any substance or phenomenon that enhances performance." (Wilmore and Costill)

  Nieuwsbrief over doping, supplementen, voeding en training

  Vorige editie       Recenter editie       Myostatin / overgewicht       Boek remt vetzucht    

No translation yet

1 8 - 1 1 - 2 0 0 8

  Meer flavonoïden in je voeding, minder snel dik (Am J Clin Nutr. 2008 Nov;88(5):1341-52.) Hoe meer flavonoïden je dagelijks via je voeding binnenkrijgt, des te minder makkelijk word je dik. Reageerbuisstudies wezen al in die richting, maar nu hebben Nederlandse epidemiologen het effect kunnen aantonen in mensen van vlees en bloed.
De onderzoekers, verbonden aan de universiteit van Maastricht, volgden vierduizend Nederlandse mannen en vrouwen
Catechine
veertien jaar achtereen. Gedurende die periode registreerden de onderzoekers het lichaamsgewicht van hun onderzoeksobjecten, en hun inname van twee groepen flavonoïden: aan de ene kant de catechines, en aan de andere kant de flavonolen en flavones.
De Maastrichtenaren keken naar zes catechines: catechine, EC, ECG, gallocatechine, EGC en EGCG. Je ziet de chemische structuur van catechine, het model-molecuul uit deze klasse stoffen, hierboven.
De flavones en flavonolen waarnaar de Maastrichtenaren keken waren quercetine, kaempferol, myricetin, luteolin en apigenin.
Kaempferol
Je ziet hiernaast de structuur van kaempferol hiernaast. Het verschil tussen de twee groepen stoffen zit hem in de manier waarop de linker aromatische ring vastzit aan de rest van het molecuul.
Bij de mannen vonden de onderzoekers geen effect op de BMI. In de figuur hieronder zie je de ontwikkeling van de BMI bij mannen. De onderzoekers hebben de mannen onderverdeeld aan de hand van hun inname van flavones en flavonolen. In quintiel 1 is die het laagst.



De figuur voor het verband tussen BMI en de inname van catechine is niet wezenlijk anders.
De afwezigheid van effect heeft misschien te maken met de geringe inname van plantenstoffen door mannen, vermoeden de onderzoekers. Bij de vrouwen, die meer flavonoïden consumeerden, vonden de onderzoekers wel een relatie. Dat vertelt de figuur hieronder.



De figuur voor het verband tussen BMI en de inname van catechine is ook bij de vrouwen niet wezenlijk anders.
De vrouwen in het quintiel met de hoogste inname van catechines kwamen in veertien jaar een kilo minder aan dan de vrouwen in het quintiel met de laagste inname. Die inname was zo'n 125 milligram catechines per dag. Er zijn trials waarin vrouwen gewicht verliezen als ze extra catechines krijgen - maar dan praat je over doseringen van 600 milligram catechines per dag.
Al met al denken de onderzoekers dat het verhogen van de hoeveelheid flavonoïden in het dieet een manier is om de vetzuchtepidemie in te dammen. "Our finding of a significant inverse association between dietary flavonoid intake and BMI increase in women suggests that flavonoid intake may be useful for weight maintenance, even in persons who are not obese", besluiten ze. "It is relatively easy to increase one’s flavonoid intake through the daily diet."
[Plantenstoffen uit rabarber en wortel halen vet uit de vetcel]
[Levensverlengende plantenstof knijpt vetcellen leeg]
[Stofje in grapefruit hongert vetcellen uit]
[Supplement met plantenstofjes ontregelt vetcel]
[Archief Afslanken & Afslankmiddelen]

Navigatie

Nieuws

Contact

Over ons

Dossiers

Zoeken