|
2 2 - 0 8 - 2 0 0 8
Afvallen gaat beter met eitjesontbijt (Int J Obes (Lond). 2008 Aug 5. [Epub ahead of print].)
Het artikel van Nikhil Dhurandhar moet nog verschijnen in de International Journal of Obesity, maar in de voorzomer van
2007 kwamen de resultaten al naar buiten. Ook Nederlandse weblogs hebben er toen dankbaar over geschreven: een ontbijt
met eieren maakt het afslanken makkelijker.
[valtaf.nl 15 mei 2007]
[gezonderafvallen.nl 23-10-2007]
[vetvrij.com 4 juni 2007]
Het is misschien mosterd na de maaltijd, maar we hebben de studie er toch nog maar even bijgepakt.
Want je weet maar nooit.
De onderzoekers deden een proef met honderdvijftig proefpersonen, onderverdeeld in vier groepen. De Bagel-groep
kreeg elke ochtend een ontbijt met bagels - broodjes met weinig vet, die zijn gemaakt van wit meel.
[Wikipedia] De Egg-groep ontbeet met
een roerei waarin twee hele eieren waren verwerkt.
Beide groepen probeerden af te vallen door de calorische inname te
verlagen.
De afslankers die ontbeten met eieren vielen gedurende de acht weken dat de proef duurde sneller af, zie je hieronder.
Vergeleken met de afslankende witte broodjes-eters verloren de afslankende eieren-eters zestig procent meer van hun
BMI, zestig procent meer gewicht, dertig procent meer van hun taille-omvang en zestien procent meer lichaamsvet.
[Hum - maar dat zou dus betekenen dat de eieren-eters ook meer vetvrije massa inleveren... Da's helemaal niet zo goed.
Toch?]
De onderzoekers geloven niet dat de eieren-eters makkelijker afvielen omdat ze meer eiwitten binnenkregen. Per ontbijt,
schrijven ze, consumeerden de eiereneters, enkele grammen meer eiwit dan de bagel-eters. Die paar gram kunnen
nooit zoveel effect hebben. De onderzoekers denken dan ook dat iets in eieren zorgt voor verzadiging en dat eieren-eters
daardoor bij de lunch spontaan minder eten.
Een ei levert 213 milligram cholesterol. Toch verslechterde bij de eieren-eters de cholesterolhuishouding niet, ontdekten
de onderzoekers.
Het onderzoek is dus een Goeds Nieuws Show voor eieren. Geen wonder dat de sector de inhoud gretig verspreidde, lang
voordat de International Journal of Obesity het publiceerde. En waarom de sector zo te spreken was over de studie ligt
natuurlijk ook voor de hand. De sector, in de vorm van de American Egg Board, heeft het onderzoek zelf betaald.
En wie betaalt, bepaalt.
[Dioxines in eitjes verlagen testosteronspiegel]
[Eierdooiers verdubbelen kans op kanker]
[Eitje per dag verhoogt sterftekans]
[Hormooncenoncentraties in eieren minimaal]
[Eitje per dag verhoogt je kans op een hartinfarct met twee procent]
[Archief Afvallen & Afslankmiddelen]
[Archief Eiwitten & Aminozuren]
2 1 - 0 8 - 2 0 0 8
Dierstudie: sojadieet maakt slank (Diabetes. 2008 May;57(5):1176-85.)
Een levenslange blootstelling aan de fyto-oestrogenen in soja remt de aanwas van de vetweefsels. Zwitserse onderzoekers
beschrijven in Diabetes hoe een dieet met veel soja-eiwit het lichaamsgewicht van muizen laaghoudt door in de cellen
verbrandingsprocessen een tandje hoger te zetten.
De onderzoekers stelden de muizen al bloot aan fyto-oestrogenen door hun moeders een dieet met veel soja voor te zetten.
Het voer van de dieren bevatte tweehonderd ppm daidzeine en bijna driehonderd ppm genisteine. Diadzeine en genisteine
zijn isoflavonen die je tegenkomt in soja, en een pseudo-oestrogene werking hebben. Als de onderzoekers alle isoflavonen
in het voer bij elkaar optellen, komen ze op zeshonderd ppm. De concentratie isoflavonen in het bloed van de muizen was
vergelijkbaar met die in mensen die supplementen met isoflavonen slikken. Een controlegroep kreeg voer met bijna geen
isoflavonen.
Toen de muizen vijfentwintig weken oud waren keken de onderzoekers naar hun lichaamssamenstelling. De muizen die waren
opgegroeid met het sojadieet hadden vetreserves die maar half zo groot waren.
LP = controlegroep; HP = de dieren in de isoflavonengroep.
In de spier-, vet- en levercellen van de muizen hadden de isoflavonen het enzym
AMPK aangeschakeld. Dat
enzym wordt actief als de cel veel energie verbruikt. AMPK schakelt weer een ander molecuul aan dat is betrokken bij het
energiemetabolisme van de cel – PGC-1a. Naarmate er meer actief
PGC-1a in een cel aanwezig is, maakt die cel meer mitochondria aan en werken de mitochondria
harder. Mitochondria zijn de energiecentrales van de cel.
We hebben recent veel over AMPK geschreven. Farmacologen zoeken naar middelen die AMPK stimuleren, in de hoop dat ze
stuiten op medicijnen die de vetzuchtepidemie kunnen indammen. Diezelfde medicijnen zijn echter
ook interessant voor chemische duursporters.
Het Zwitserse onderzoek laat zien dat er ook een legale en waarschijnlijk ook niet-ongezonde manier is om AMPK te
prikkelen: een dieet met veel soja.
Hum.
Wat zou er gebeuren als je isoflavonen stackt met resveratrol?
[Dierstudie: combinatie van training en soja-eiwit versnelt het afvallen]
[Metabole booster kaempferol]
[Archief Afvallen & Afslankmiddelen]
|
|
|