|
2 1 - 1 1 - 2 0 0 6
Reageerbuisstudie: Visolie doodt vetcellen
(nutraingredients.com)
Het vetzuur DHA, het meest actieve visvetzuur, laat jonge vetcellen afsterven. Hoe hoger de concentratie, en hoe
langer de vetcellen aan het vetzuur zijn blootgesteld, des te groter is het effect. Dat ontdekten onderzoekers van
de University of Georgia. (Apoptosis = celdood - red.)

Vetcellen sloegen bovendien minder vet op naarmate de concentratie DHA hoger was.
"These results demonstrate that DHA may exert its anti-obesity effect by inhibiting differentiation
to adipocytes", aldus de onderzoekers. "Therefore, it could mediate a reduction in body fat."
Het nieuwsbericht is gebaseerd op J. Nutr. 136: 2965–2969, 2006.
Meer over visvetzuren als vetverbrander:
[Meer visolie, minder vet]
[Vet verbranden gaat sneller met visolie]
[Visolie breekt vetlagen af]
2 1 - 1 1 - 2 0 0 6
Je kunt joules beter verbranden dan ze niet eten
(livescience.com)
Sport is beter dan dieet. Dat blijkt uit een onderzoek van Edward Weiss van Saint Louis University onder twee groepen
dikke mensen.
[J Appl Physiol. 2006 Nov 9; [Epub ahead of print].]
Weiss liet de ene groep een jaar lang minder joules dan normaal eten - de eerste drie maanden zestien procent minder,
daarna negen maanden twintig procent minder. De andere groep bleef normaal eten, maar verbrandde door beweging meer
calorieen. De onderzoekers zorgden ervoor dat de beweeg-groep net zoveel joules extra verbrandde als de dieetgroep
minder at.
Na een jaar waren beide groepen ongeveer tien procent van hun lichaamsgewicht kwijtgeraakt, maar waren er verschillen
ontstaan in de lichaamssamenstelling van de beide groepen. De omvang van de spiermassa in de benen was bij
de dieetgroep verminderd met 6,9 procent. De kracht was met 7,2 procent afgenomen. Bij de beweeg-groep waren de
spiermassa en de kracht niet veranderd.
1 7 - 1 1 - 2 0 0 6
Campina zet product met eetlustremmer Fabuless in de markt
(Reed)
Het is niet zeker, maar het moest haast wel. Het zuivelconcern heeft met DSM, de bedenker van Fabuless, gesprekken
gevoerd. Nu kondigt Campina aan dat het op 23 november een eetlustremmende zuiveldrank op de markt gaat zetten.
"Fabuless bestaat uit een kern van palmolie met een coating van haverolie. De haver verteert langzaam waardoor de
palmolie tot ver in de darmen doordringt. Doordat het lichaam relatief ver in het spijsverteringsstelsel onverteerd
vet signaleert, vermindert Fabuless de eetlust gedurende vier uur na de maaltijd."
1 6 - 1 1 - 2 0 0 6
Nederland staat in Top Vijf van Slankste EU-landen
(BBC)
Onze gemiddelde nationale BMI is 24.9, aldus cijfers van de Europese Commissie. Daarmee zijn de kaaskoppen
over de bank genomen nog net gezond. Nederland behoort met Italie, Frankrijk, Oostenrijk en Polen tot de enige
EU-landen met een gezond BMI. De Belgen vallen met hun nationale BMI
van 25.1 net over de magische grens van 25. De gemiddelde Europeaan is dus te dik.
1 1 - 1 1 - 2 0 0 6
Schouderklopjes voor Unilever en Coca-Cola
(Reed 09-11-2006)
Unilever stopt minder foute vetten, suiker en zout in zijn producten, Coca-Cola en Pepsi stoppen met de
campagnes die op kinderen zijn gericht. 'Hopelijk krijgen deze bedrijven snel navolging', vindt de
Europese Commissie.
Lovende woorden ook voor McDonald's, dat gaat frituren in olie met minder verzadigd vet, en het percentage
transvet wil terugdringen tot twee procent.
[Reed 08-11-2006]
Prima natuurlijk, maar 'echt gezond' worden frietjes van de Mac en schepijs van Unilever daardoor natuurlijk
niet. Vinden wij.
Minder mooie geluiden komen uit Engeland, waar de Britse consumentenbond Which? mueslirepen van
Kelloggs, Nestle en Jordans heeft onderzocht. Teveel suiker en teveel verzadigd vet, luidde het oordeel.
[Reed 10-11-2006]
0 9 - 1 1 - 2 0 0 6
We worden dikker doordat we steeds meer zout eten
(EurekAlert)
De toename van het overgewicht gaat samen met de toename van de hoeveelheid zout die de levensmiddelenindustrie
in onze voeding stopt, zeggen Finse epidemiologen in Progress in Cardiovascular Diseases. "Omdat we meer zout eten
zijn we ook meer frisdrank gaan drinken", aldus Heikki Karppanen van de University of Helsinki.
"The study reports that increasing intakes of sodium (salt) obligatorily produce a progressive increase in thirst,
and between 1977 and 2001, the energy intake from soft drinks also increased by 135 percent, adding about 278 kcal
to the average person's daily energy intake."
Vermindert je inname van zout met eenderde, dan vermindert je kans op een hartaanval met tachtig procent en neemt je
levensverwachting toe met zes jaar. Tacht procent van het zout dat je dagelijks binnenkrijgt zit in kant-en-klare
levensmiddelen.
3 0 - 1 0 - 2 0 0 6
Vetzuchtepidemie verhoogt benzinegebruik
(sciencedaily.com)
Al die extra kilo's doen de omzet van Shell en BP alleen maar verder stijgen, hebben economen berekend.
|
|
|