|
||
|
|
||
|
1 7 - 0 6 - 2 0 0 7
De onderzoekers, verbonden aan de University of South Australia, vroegen aan 76 te dikke mannen en vrouwen of ze wilden meedoen aan het experiment. De onderzoekers verdeelden ze over vier groepen. De eerste groep slikte elke dag zes gram visolie - waarvan 1,9 gram bestond uit DHA - gedurende twaalf weken. De tweede groep slikte ook visolie en trainde drie keer per week. Die training bestond uit sessies van drie kwartier op een fiets waarbij de proefpersonen zich op 75 procent van hun maximale hartslag moesten inspannen. Een controlegroep slikte gedurende de twaalf weken dat de proef duurde capsules met zonnebloemolie, en deed verder niets. Een tweede controlegroep slikte het placebo met zonnebloemolie en trainde wel. De combinatie van aerobische training en visolie-suppletie werkte uitstekend. Hieronder zie je het effect van de vier regimes op de vetmassa.
De combinatie van visvetzuren en training had ook een positief effect op de vetvrije massa. Laten we er maar van uitgaan dat een deel van het effect op het conto komt van een licht toegenomen spiermassa.
De onderzoekers besteden in hun artikel nog de meeste aandacht aan het effect op hart en bloedvaten. Ook wat dat betreft werkt de combinatie van visolie en training positief. De vaten werden soepeler - en hieronder zie je het effect op de concentratie van de triglyceriden in het bloed [hoe lager, hoe beter - red.] en de concentratie van het goede cholesterol HDL [kun je niet genoeg van hebben - red.].
[Dierstudie: visolie werkt anti-katabool]
|
|
|