|
1 3 - 0 3 - 2 0 0 7
Vetarme friet Frideale net zo gezond als aardappels, zegt Voedingscentrum
(Reed 13-03-2007)
Het Voedingscentrum heeft Aviko's nieuwe friet Frideale de voorkeursstatus gegeven. Die status is bedoeld voor producten
waarvan het Centrum vindt dat consumenten die bij voorkeur zouden moeten eten. Het Voedingscentrum beschouwt
Frideale nu van dezelfde orde als gekookte aardappelen.
Verleden jaar won Aviko's vet-arme friet Frideale de Jaarprijs Gezonde Voeding van het Voedingscentrum.
[Reed 29-11-2006]
De nieuwe frietjes van Aviko nemen door een afwijkend productieproces minder vet op.
[Hum... Coatings van pectines
zijn waarschijnlijk te duur. Misschien een proces met superheated steam - red.] Daardoor bevat
Frideale dertig procent minder calorieen. In een kilo reguliere friet zit 33 gram verzadigd vet, in een kilo
Frideale nog maar negen gram.
De prijsuitreiking kreeg forse kritiek van kritische journalisten die niet konden verkroppen dat het
Voedingscentrum de strijd liet gaan tussen vet-arme mayonaise, chips en friet en calorie-arm ijs en cake.
[Reed 15-11-2006]
Zo schreef Wouter Klootwijk van de Keuringsdienst van Waarde:
"Wat een geluk. Patat met mayonaise en een plak cake met een ijsje toe allemaal gezond verklaard door de
regering. En eet gerust een zak chips leeg, want chips komen in aanmerking voor de aanmoedigingsprijs."
[Reed 21-11-2006]
Grappig, maar ook wel een beetje gemakkelijk, vinden wij.
Hele volksstammen leven praktisch op friet. Uiteraard zou het helemaal mooi zijn als die collectief overstapten op
sojaburgers en biologische muesli en bovendien ook nog visoliecapsules gingen slikken.
Maar dat doen ze niet. Daarom zijn innovaties als Frideale belangrijk. Als mensen dan niet kiezen voor een gezonder
producten, dan kun je in ieder geval proberen hun friet, chips en cola minder ongezond te maken.
Maar om nou zo'n vetarme friet gelijk te stellen aan aardappels...
Dat gaat te ver.
Meer:
[Suikervrije cola voor mannen die bang zijn voor Cola Light
["Niks mis met aspartaam"]
1 1 - 0 3 - 2 0 0 7
Studie: Low glyc-afslankdieet werkt
(American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 85, No. 3, 724-734, March 2007)
De onderzoekers zetten veertig proefpersonen twaalf weken op een traditioneel low fat, low cal-dieet.
Een evengrote groep volgde een low glyc-dieet. De proefpersonen in die low glyc-groep mochten eten
tot ze verzadigd waren, in tegenstelling tot de proefpersonen in de andere groep. Die moesten zich aan afgemeten
hoeveelheden houden.
Na het dieet probeerden de proefpersonen 24 weken lang hun nieuwe gewicht vast te houden. De grafiek hieronder
vertelt hoe het gemiddelde lichaamsgewicht van de twee groepen zich ontwikkelde. De bolletjes staan voor de
low fat-groep, de vierkantjes voor de low glyc-groep.
Nou zegt lichaamsgewicht ook niet alles. Hieronder zie je wat de dieetvormen deden met de lichaamssamenstelling.
Ook bloedwaarden als glucose, insuline, HDL, LDL en triglyceriden reageerden over de gehele linie iets positiever
op het low glyc- dan op het low fat-dieet.
Ook deze studie maakt duidelijk waarom wetenschappers zoveel moeite met low glyc hebben. De proefpersonen
in de low glyc aten volkomen anders dan de proefpersonen in de andere groep. Ze aten bijvoorbeeld ook meer
eiwitten. Zijn de gemeten effecten het gevolg van suikers, die langzamer vrij komen? Zijn ze het gevolg van een
hoger inname van eiwit? [Afvallen gaat beter met eiwit]
Of speelt er nog iets anders?
Voor consumenten is de boodschap echter duidelijk. Low glyc werkt.
Voedingswetenschappers kunnen weinig zinnigs over het modieuze low glycemic-dieet zeggen. Er zijn gewoon
nog niet genoeg studies. [Laag-glykemisch dieet modieus
maar onbewezen]
Dat gaat misschien veranderen. De studie is betaald door voedingsreus Kraft. De grote bedrijven zijn het
low glyc-dieet kennelijk aan het ontdekken.
Meer:
[Vet kwijt met laag-glycemisch afvallen blijft langer weg]
|
|
|