|
||
|
||
|
2 4 - 0 1 - 2 0 0 1 Veel eten, veel vrije radicalen
Mensen die veel eten produceren meer vrije radicalen en hebben daardoor meer kans op een hartaanval. Dat ontdekten onderzoekers van de University of Buffalo toen ze negen gezonde mensen met ernstig overgewicht aan een batterij tests onderwierpen.
De proefpersonen bleken allemaal een indrukwekkende hoeveelheid vrije radicalen in hun bloed te hebben. Vrije radicalen zijn agressieve moleculen die celwanden en celkernen beschadigen en zo de veroudering versnellen.
Geen van de proefpersonen gebruikte anti-oxidanten of medicijnen. Toen de onderzoekers hen op een streng dieet zetten verminderde de hoeveelheid vrije radicalen met meer dan vijftig procent. Vier weken en vier kilo gewichtsverlies later mochten de proefpersonen stoppen met hun dieet. De verhoging van de calorie-inname die daarop volgde joeg de hoeveelheid vrije radicalen tot boven de toch al hoge beginniveaus.
Het onderzoek is gepubliceerd in de Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism van januari 2001.
ScienceDaily, 22-1-2001. |
|
|