Ergogenics

  [Definitie:] "An ergogenic aid is any substance or phenomenon that enhances performance." (Wilmore and Costill)

  Nieuwsbrief over doping, supplementen, voeding en training

  Vorige editie       Recenter editie       Nanochroom       Creatine goed voor nieren    

2 0 - 0 2 - 2 0 0 8

  Vitamine E-pillen verdubbelen kans op tuberculose bij bevitamiende rokers (Br J Nutr. 2008 Feb 18;:1-7 [Epub ahead of print].) Pillen met vitamine E verhogen de kans dat zware rokers tuberculose krijgen. Dat blijkt uit een analyse van gegevens uit de Finse ATBC-trial, waarin dertigduizend rokers zes jaar lang vitamine E en betacaroteen kregen.
Hoewel de trial was opgezet vanuit de hoop dat antioxidanten rokers zouden kunnen beschermen tegen longkanker, bleken antioxidanten op allerlei verschillende manieren juist schadelijk voor rokers te zijn. Dat geldt ook voor dit deelonderzoekje, dat binnenkort verschijnt in de British Journal of Nutrition.
In de ATBC-trial kregen rokers elke dag 50 milligram vitamine E of 20 milligram betacaroteen of beide supplementen. In dit deelonderzoek bleek betacaroteen geen factor van invloed te zijn. Die kun je dus even vergeten.
Vitamine E was echter wel belangrijk, zie je hieronder. Lijntje B staat voor rokers die geen vitamine E slikten, lijntje A voor rokers die dat wel deden. Naarmate de tijd verstrijkt krijgen steeds meer slikkende rokers tuberculose. Waarschijnlijk hadden veel van de Finnen de tubercelbaterie bij zich, en ontwrichtte het supplement hun immuunsysteem dat de bacterie onderdrukte.

Bij de zware rokers die via groenten, fruit en bessen veel vitamine C binnenkregen zorgde vitamine E voor een stevige verhoging van de kans op tuberculose.

Vitamine E en vitamine C versterken elkaars antioxidantwerking. Als vitamine E een oxidant heeft geneutraliseerd en zelf een oxidant is geworden, kan vitamine C vitamine E weer terugveranderen. Misschien pakt die versterkende werking in dit geval fout uit, speculeren de onderzoekers.
Het aantal mannen dat tuberculose kreeg was overigens klein. Maar aan de andere kant, de verhoging van die kans door vitamine E en vitamine C is substantieel.
Het is niet voor de eerste keer dat suppletie met vitamine E niet goed uitpakt. Eerder bleek uit analyse van gegevens uit de ATBC-studie dat vitamine E bij zware rokers de kans op verkoudheid verhoogt. [J Am Coll Nutr. 2006 Aug;25(4):332-9.] De vitamine doet volgens de trial hetzelfde bij mannen die lichamelijk actief zijn. [Med Sci Sports Exerc. 2003 Nov;35(11):1815-20.]
Ook uit de cardiologie komen minder mooie berichten over suppletie met vitamine E. Bij sommige groepen verhoogt de vitamine in de hartspier de kans op beschadiging van de linkerventrikel. Dat is misschien interessant nieuws voor krachtsporters, die vaker een vergrote linkerventrikel hebben - zeker als ze verboden spierversterkers gebruiken.
De ATBC-trial is om ethische redenen voortijdig afgebroken. De mannen die betacaroteen slikten kregen exponentieel veel vaker longkanker. De verontrustende resultaten van de ATBC-trial zijn later bevestigd in grote meta-analyses.
[Vitamines ontmaskerd]
[Vitamine E verlaagt kans op prostaatkanker - maar niet in pilvorm]
[Toxische Vitamines & Mineralen]

0 7 - 0 2 - 2 0 0 8

  Zinksuppletie verhoogt eiwitsynthese niet (Nutrition. 2008 Feb;24(2):155-61.) Volgens de textbooks is zink het metaal dat het lichaam nodig heeft voor de aanmaak van eiwitten - dus ook spiereiwitten. Het idee dat je door extra zink in te nemen de aanmaak van spiereiwitten kunt verhogen is dus helemaal niet zo raar. Maar dat idee klopt niet, schrijven Franse onderzoekers in Nutrition.
De onderzoekers, verbonden aan het instituut INRA, wilden weten of je door zinksuppletie ouderen kunt helpen aan meer spieren. Dus gaven ze aan drie groepen mannen tussen de 55 en de 70 jaar dagelijks een placebo, of een pil met vijftien milligram zink, of een pil met dertig milligram zink. De onderzoekers gebruikten zink in de vorm van zinkgluconaat. De toediening duurde zes maanden.
De onderzoekers maten daarna de aanmaak van de eiwitten fibrinogen en albumin in het bloed van de mannen. Hieronder zie je het effect na zes maanden. Nou ja, effect... Volgens het statistiekprogramma van de Fransen was er helemaal geen effect.

Effect op het lichaamsgewicht, de vetmassa en de spiermassa van de proefpersonen was eveneens volledig afwezig.
De onderzoekers houden het erop dat alleen een ernstig tekort aan zink de aanmaak van spierweefsel vermindert. Meer zink in een lichaam stoppen waarin al voldoende zink circuleert voegt niets toe. "Our data suggest that increasing zinc intake in late–middle-aged subjects adds no benefit as far as whole-body protein metabolism is concerned", concluderen de onderzoekers.
Recente dierstudies schilderen een gecompliceerder beeld, en suggereren dat een overmaat aan zink net zo slecht voor de aanmaak van spierweefsel is als een tekort aan zink.
Zinksupplementen als ZMA verkopen nog steeds uitstekend. Victor Conte, het meesterbrein achter Balco, verdient naar verluidt nog steeds een dik belegde boterham met de verkoop van het door hem bedachte zinksupplement ZMA. De claim die de meeste zinksupplementen maken is trouwens niet dat ze direct de spiermassa vergroten, maar dat ze het lichaam meer testosteron laten aanmaken. Duitse biochemici die ZMA onlangs aan proefpersonen hebben gegeven, konden ook van dat effect overigens geen spoor ontdekken.
[Archief Zink]

Navigatie

Nieuws

Contact

Over ons

Dossiers

Zoeken