|
2 2 - 0 1 - 2 0 0 8
Creatine maakt nieren gezonder
(Eur J Appl Physiol. 2008 Jan 11; [Epub ahead of print].)
Creatine is helemaal niet slecht voor de nieren. Dat concluderen onderzoekers van de Braziliaanse
University of Sao Paulo uit proeven op achttien gezonde proefpersonen. Daarbij bepaalden de onderzoekers
de nierfunctie van de proefpersonen met een nieuwe, preciezer methode.
De traditionele methode waarmee artsen de werking van de nieren bepalen meet de snelheid
waarmee creatinine - een afbraakproduct van creatine - uit het bloed verdwijnt. Hoe groter die snelheid,
des te beter functioneren de nieren.
Die methode is ongeschikt als je creatine gebruikt. Creatine zet om in creatinine. Allicht
heb je tijdens een creatinekuurtje meer creatinine in je bloed.
De Brazilianen gaven negen mannelijke proefpersonen drie maanden achtereen elke dag tien gram creatine.
[Preciezer: de proefpersonen kregen dagelijks 0,3 gram creatine per kilo lichaamsgewicht - red.] Negen andere
mannelijke proefpersonen kregen een placebo. Voordat de proef begon voerden de proefpersonen geen fluit
uit, maar tijdens de creatinekuur lieten de onderzoekers de proefpersonen drie keer per week een klein uurtje
sporten.
Hieronder zie je wat er met de creatininespiegel van de proefpersonen gebeurde. In de creatinegroep stijgt hij.
Precies zoals je zou verwachten.
De alternatieve methode die de Brazilianen gebruikten meet het eiwit cystatin C
[Wikipedia] in het bloed van de proefpersonen.
Dat is een merker voor de werking van de nieren. Hoe lager die concentratie, des te beter functioneren de
nieren.
Zoals je ziet is in de laatste week van het experiment de concentratie cystatin C in de creatinegroep
significant lager dan in de placebogroep.
De concentratie cystatin C zakt overigens ook significant in de placebogroep. Waarschijnlijk komt dat omdat de
training de nieren beter laat werken, opperen de onderzoekers.
De leeftijd van de proefpersonen was tussen 18 en 35 jaar. Dit onderzoek zegt dus weinig over hoe ouderen
op creatine reageren.
[Archief Creatine]
1 4 - 0 1 - 2 0 0 8
Studie: geen effect b-alanine op krachtsporters
(Amino Acids. 2008 Jan 4 [Epub ahead of print].)
Een dagelijkse dosis van 6,4 gram van het aminozuur b-alanine heeft geen
prestatiebevorderend effect op krachtsporters. Dat concluderen onderzoekers van de Britse University of Chichester
en de Vietnamese University of Physical Education and Sports Science in een artikel dat binnenkort verschijnt in
Amino Acids.
De onderzoekers deden een tienweekse proef met twee dozijn mannelijke studenten in Vietnam. De studenten moesten
vier keer per week trainen, en slikten daarbij een placebo of b-alanine. Dat aminozuur
is een precursor van carnosine of (b-alanyl-L-histidine). Slik je
b-alanine, dan neemt de concentratie carnosine in je spieren binnen enkele weken met
zestig tot tachtig procent toe.
Carnosine is een dipeptide. Het beschermt de spiercellen tegen beschadiging en remt de stijging van de zuurspiegel
tijdens intensieve inspanning. In humane studies verbetert carnosine aerobe en anaerobe trainingsresulaten, en er
is bovendien een studie waarin een stack van creatine en
b-alanine krachtsporters helpt aan meer kracht, minder vetmassa en meer spiermassa.
Wel, zulke mooie resultaten behaalden de Vietnamezen niet. Hieronder zie je het effect van training en suppletie
bij hun proefpersonen. Als je de figuur bekijkt, dan lijkt het alsof het aminozuur iets doet - maar het
statistiekprogramma van de onderzoekers dacht daar anders over.
In een eerdere studie verminderde de mix van creatine en
b-alanine de vetmassa van proefpersonen. Hun lichaamsgewicht bleef ongeveer hetzelfde,
waaruit je kunt opmaken dat hun spiermassa toenam. [Het vetpercentage van de proefpersonen daalde 1,2 procent - red.]
In dat onderzoek liet de mix van creatine en het aminozuur het gewicht waarmee
de proefpersonen bankten en squatten toenemen met respectievelijk 12 en 25 kilo. Bij de placebogroep was die
toename niet meer dan vijf kilo.
Zulke effecten waren afwezig in de Brits-Vietnamese studie waarover dit stukje gaat. Het lichaamsgewicht van de
proefpersonen in de placebogroep nam bijvoorbeeld toe met 2,3 kilo. Het lichaamsgewicht van de proefpersonen in
de experimentele groep steeg met 2,1 kilo. Met het vetpercentage gebeurde niets.
De onderzoekers snappen niet precies waarom zij zo weinig effect vonden, terwijl b-alanine
in de recente literatuur wel degelijk een ergogene werking heeft. Misschien was hun trainingsprogramma te bescheiden,
opperen ze. Of misschien zit er in de Vietnamese voeding een factor die verhindert dat sporters profiteren van
b-alanine. Of misschien is b-alanine dan toch niet
zo'n veelbelovend supplement...
[Beta-alanine verbetert duurvermogen duursporters]
[Creatine met beta-alanine doet het beter]
[Eiwitten & Aminozuren]
|
|
|