|
1 7 - 1 2 - 2 0 0 7
Helpt ook tegen migraine: megadosis vitamine B2
(Neurology. 1998 Feb;50(2):466-70.)
Een dagelijkse dosis van vierhonderd milligram vitamine B2 of riboflavin vermindert het aantal aanvallen van migraine en
de totale duur van de koppijn-episodes. Dat meldden onderzoekers van de Belgische University of Liege al in 1998 in
Neurology.
De Belgen hadden al vroeg in de jaren negentig aanwijzingen dat suppletie met B2 migrainepatienten kon helpen.
[Cephalalgia. 1994 Oct;14(5):328-9.]
In 1998 verscheen hun placebo-gecontroleerde studie. Daarin deden de Belgen een experiment met 55 migrainepatienten.
De onderzoekers verdeelden de proefpersonen gelijkelijk over de experimentele groep en de placebogroep. Gedurende vier
maanden hielden de onderzoekers het aantal aanvallen bij. In de eerste maand namen de proefpersonen nog geen vitamines
of placebo.
In de riboflavingroep verminderde ook het totale aantal dagen dat migraine-patienten op bed lagen met hoofdpijn. In
de figuur hieronder zie je het verschil tussen het aantal hoofpijndagen in de eerste maand en het aantal dagen in de
latere drie maanden.
Ongeveer de helft van de proefpersonen reageerde op de B2-suppletie. De gegevens van hierboven hebben echter betrekking
op alle proefpersonen in de experimentele groep.
Op de ernst van de hoofdpijnaanvallen en de duur van een individuele aanval had riboflavin geen effect.
Ook de Belgische onderzoekers leggen een link met het functioneren van de mitochondria en migraine. Vitamine B2, denken ze,
verbetert bij migrainepatienten kennelijk het functioneren van de mitochondria.
Riboflavin is een precursor van de co-enzymen FMN en FAD. Die helpen bij de transport van elektronen in de mitochondria.
Er zijn aanwijzingen dat een geringer dosis van 25 milligram vitamine B2 per dag ook helpt tegen migraine.
[Headache. 2004 Oct;44(9):885-90.]
Update: Een ander supplement dat misschien helpt tegen migraine is vitamine B12. Dat blijkt uit een studie van
onderzoekers uit Maastricht die verscheen in 2002.
[Cephalalgia. 2002 Sep;22(7):513-9.]
In dat onderzoek kregen negentien migrainepatienten drie maanden achtereen dagelijks een milligram
hydroxocobalamin intranasaal. Er was geen controlegroep.
Hydroxocobalamin [Wikipedia] is een actieve vorm van vitamine
B12. Vitamine B12 neutraliseert volgens een theorie de 'goede radicaal' NO in de hersenen. NO zou een sleutelrol bij
migraine spelen.
Bij tien van de negentien patienten halveerde het aantal aanvallen van migraine. Volgens de onderzoekers zijn de
bevindingen weliswaar nog geen bewijs, maar interessant genoeg om eens in een gecontroleerde studie met placebogroep
onder de loupe te nemen.
1 7 - 1 2 - 2 0 0 7
Co-enzym Q10 verzacht migraine
(Headache. 2007 Jan;47(1):73-80.)
Jongeren en tieners met migraine hebben baat bij suppletie met co-enzym
Q10.
Als die jongeren tenminste weinig van het co-enzym in hun lichaam hebben. Dat blijkt uit een studie van onderzoekers uit
het Amerikaanse Cincinnati die is verschenen in Headache.
Volgens een paar kleine trials helpt co-enzym Q10 tegen migraine. In de cel transporteert het co-enzym elektronen
|
in de mitochondria - zeg maar: de cellulaire energiecentrales - zodat de cel wordt voorzien van energie. Tijdens een
aanval van migraine veranderen genen die iets van doen hebben met de mitochondria. Tijdens de aanvallen lukt het de
mitochondria niet meer goed om signaalmoleculen op te laden door er fosfaatgroepen aan vast te hangen. Veel preciezer
dan dat hebben onderzoekers het verband tussen mitochondria en migraine nog niet opgehelderd.
De onderzoekers maten in 1550 migrainepatienten de concentratie van het co-enzym. In ongeveer dertig procent van de
patienten was de spiegel volgens de handboeken te laag. De onderzoekers adviseerden die groep supplementen met het
co-enzym te slikken. Ze adviseerden een dagelijkse dosering van één tot drie milligram van het co-enzym per
kilogram lichaamsgewicht.
De suppletie werkte, werd duidelijk toen de onderzoekers een groep van de supplementengebruikers een paar maanden
later ondervroegen.
Helemaal overtuigend is de studie natuurlijk niet. In migrainestudies is het placebo-effect nog sterker dan in
andere studies. Omdat de onderzoekers geen placebogroep gebruikten kunnen ze dat effect niet wegfilteren.
Vroeger dachten artsen dat migraine werd veroorzaakt doordat bloedvaten in de hersenen zich vernauwden.
Studies met imaging techniques hebben echter duidelijk gemaakt dat migraine weinig doet met de bloedtoevoer.
Bovendien is gebleken dat NO-precursoren - bekend om hun bloedvatverwijdende eigenschappen - in migrainepatienten juist
aanvallen uitlokken.
[B3 beter levensverlenger dan Q10]
[Archief Voedingssupplementen]
|