|
2 9 - 1 1 - 2 0 0 7
X-Factor geeft spiercellen meer piekvermogen
(Journal of the International Society of Sports Nutrition 2007, 4:21)
Het supplement X-Factor van
Molecular Nutrition
doet niet wat het zou moeten doen, maar het werkt wel. Tot die tegenstrijdige conclusie komen Amerikaanse
supplementenonderzoekers na proeven op dertig jonge krachtsporters.
X-Factor bevat het n-6-vetzuur arachidonzuur. In het lichaam is arachidonzuur een precursor van de
prostaglandines PGF2a en PGE2. Voorkom je door toediening van
COX-2-remmers dat krachtsporters die prostaglandines aanmaken, dan vermindert of stopt hun
spiergroei. Daarom verminderen pijnstillers als Ibuprofen in forse doses de
spiergroei.
Als je er daarentegen voor zorgt dat sporters meer prostaglandines kunnen aanmaken, dan zou hun
spiergroei moeten toenemen. Die gedachte inspireerde William
Llewellyn
van Molecular Nutrition tot het bedenken van X-Factor. Llewellyn heeft X-Factor trouwens gepatenteerd.
[US Patent 6,841,573]
De onderzoekers gaven hun proefpersonen vijftig dagen lang X-Factor. De sporters slikten dagelijks vier capsules
van 250 milligram.
Effect op de spiermassa, vetmassa en kracht vonden de onderzoekers niet. Wat dat betreft werkt de
onderzochte dosis dus niet.
Maar toen de onderzoekers met de Wingate-test het anaerobe vermogen van de proefpersonen bepaalden, zagen ze wel
iets interessants.
De Wingate-test meet de anaerobe power. Zeg maar: hoeveel energie spiercellen kunnen putten uit hun ATP- en
creatinereserves. Cru gezegd komt de test er op neer dat je sporters zich dertig minuten het licht uit de ogen laat
trappen op zo'n fiets die niet van z'n plaats komt. Daarbij meet je hoeveel energie de sporters genereren.
[sport-fitness-advisor.com]
De bovenstaande figuur heeft betrekking op de peak power: het vermogen dat de sporters tijdens de eerste
vijf seconden van de test opwekken.
Arachidonzuur vermindert bovendien de aanmaak van de ontstekingsfactor Interleukine-6. Dat wijst op minder
spierschade - en misschien op minder spierpijn.
[Archief Voedingssupplementen]
2 8 - 1 1 - 2 0 0 7
Sneller afvallen met vis en visolie
(Int J Obes (Lond). 2007 Oct;31(10):1560-6.)
Afvallen gaat sneller als je daarbij vis eet of visoliecapsules slikt. Dat schrijft een team van IJslandse, Spaanse en
Ierse onderzoekers in de International Journal of Obesity.
Het team wilde in het kader van het Europese onderzoeksproject SeaFoodPlus weten of de toevoeging van vis aan het dieet
obesitas kan helpen bestrijden. De aanwijzingen dat dat zo is stapelen zich op.
De onderzoekers zetten driehonderdtwintig mannen en vrouwen op een dieet waarbij ze dagelijks zeshonderd kilocalorieen
minder binnenkregen dan ze verbrandden. Groep 1 kreeg daarbij een placebo. Groep 2 at drie keer per week magere vis -
kabeljauw, om precies te zijn. Groep 3 at drie keer week vette vis - zalm, inderdaad. Dagelijks kregen de
proefpersonen uit groep daardoor drie gram n-3-vetzuren binnen. Groep 4 slikte visoliecapsules uit het lab van Loders
Croklaan, en consumeerde zo anderhalve gram n-3-vetzuren per dag.
De figuur hieronder vertelt hoeveel de vier groepen gemiddeld kwijtraakten tijdens een dieet van acht weken.
Gemiddeld verliezen de mannen een kilo meer vet als ze vette vis aten of visoliecapsules slikken. Vrouwen reageren vooral
goed op capsules: ze verliezen ongeveer een halve kilo extra vetmassa als ze visoliecapsules combineren met dieet.
De onderzoekers vermoeden dat het verschil wordt veroorzaakt doordat vrouwen makkelijker het plantaardige n-3-vetzuur
alfalinoleenzuur omzetten in de actieve lange ketenvetzuren dan mannen, en dus ook minder behoefte hebben aan visolie dan
mannen.
De onderzoekers vermoeden dat twee stoffen in vis het afvallen versnellen: de n-3-vetzuren en het aminozuur taurine.
Het eiwit in vis bevat verhoudingsgewijs veel taurine.
[Visolie versterkt het effect van training op de vet- en de vetvrije massa]
[Meer visolie, minder vet (twee keer)]
[Vet verbranden gaat sneller met visolie]
[Visolie breekt vetlagen af]
[Archief Visolie]
|
|
|