|
1 1 - 0 6 - 2 0 0 7
Supplementenmaker ALRI stopt gemodificeerd plantensteroid in Pro-Anabol
(alrindustries.com)
ALRI, een
supplementenbedrijf dat niet bang is voor iets nieuws, stopt een gemodificeerde variant van het ecdysteroid
rubrosterone in zijn Pro-Anabol. Dat zegt het bedrijf in zijn advertenties.
Japanse onderzoekers ontdekten halverwege de jaren zestig een exentriek ecdysteroid in planten. Het steroid wijkt af
van de gangbare phyto-steroiden
doordat de cholesterol-achtige zijketen ontbrak. Je ziet rubrosterone, zoals
het rare ding heet, hiernaast.
De supplementenindustrie gebruikt rubrosterone sinds enkele jaren in producten als Dermasize-X,
[Google]
een mengsel van methoxyflavone, ecdysterone, galzuur en rubrosterone dat je op je huid moet smeren.
De industrie claimt dat rubrosterone anabool is, maar we hebben geen studies kunnen vinden die die
claim bevestigen.
In Pro-Anabol, zegt maker ALRI, zit een gemodificeerde variant van datzelfde rubrosterone. MDHR, noemt
ALRI de nieuwe verbinding.
"The base compound is called Dihydrorubrosterone [= is gewoon rubrosterone - red.], a naturally occurring
ecdysteroid that is notably absent of the cholesterol group at position-17, but has a hydroxyl group at the
all important 17-position. Furthermore, we have added a 17-position methyl ether to increase both the
bioavailability and overall potency."
Rechtsboven in het molecuul, waar bij robrusterone een dubbelgebonden zuurstofatoom zit, vind je bij
ALRI's component dus een methoxygroep. Zegt ALRI.
Wij vragen ons af of dat werkelijk zo is. Methoxygroepen zijn moeilijk te maken. In een aantal supplementen
die methoxy-steroiden zouden bevatten en die we hebben geanalyseerd hebben we ze niet gevonden. Maar daarover
hebben we het wel een andere keer.
[In de schors van een Chinese boom zitten natuurlijke androgenen]
[Het plantensteroid in Mass FX heet chlorogenin]
[Turkesteron als supplement]
[Russische studie lyrisch over de anabole werking van furostanolen]
[Russische onderzoekers: Werking ecdysteroiden vergelijkbaar met die van dianabol]
[Archief voedingssupplementen]
0 4 - 0 6 - 2 0 0 7
Vitamine E verlaagt kans op prostaatkanker - maar niet in pilvorm
(nutraingredients.com 06/06/2007)
Mannen die via hun voeding veel γ-tocoferol binnenkrijgen hebben dertig procent
minder kans op prostaatkanker dan normaal. Dat schrijven onderzoekers van de Amerikaanse National Institutes.
[Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 2007 Jun;16(6):1128-35.]
|
Hierboven zie je de basisstructuur van tocoferolen. In supplementen vind je meestal
a-tocoferol.
In het Amerikaanse dieet is γ-tocoferol de meest voorkomende analoog.
Vitamine E zit in plantaardige olieen en noten en zaden. Goede bronnen van a-tocoferol
zijn zonnebloempitten en -olie, maar daar zit nauwelijks γ-tocoferol in.
Die analoog vind je weer wel in sesamzaad, walnoten, pecanoten, vlaszaad en pistachionootjes.
De onderzoekers concluderen dan ook dat supplementen met vitamine E niet helpen tegen prostaatkanker.
Dan doet NutraIngredients.com, een door ons overigens gewaardeerde website, iets raars. Uit ander
onderzoek, zegt NutraIngredients.com, blijkt wel dat a-tocoferol de kans
op prostaatkanker verlaagt.
"The ATBC study, published in the New England Journal of Medicine (1994, Vol. 330, Issue 15, pp. 1029-35),
reported that men taking a supplement of alpha-tocopherol (a form of vitamin E) had 32 per cent fewer
cases of prostate cancer and a 41 per cent reduction in prostate cancer deaths."
Als het gaat om vitamine E verwijzen media voor de supplementenindustrie graag naar die studie.
[Willekeurig voorbeeld]
Het is tekenend voor het cynisme waarmee een belangrijk deel van de supplementenindustrie opereert.
Ja, het is waar. Volgens de ATBC-studie hebben rokers die elke dag 50 milligram
a-tocoferol
slikken 41 procent inderdaad minder kans om aan prostaatkanker te overlijden. Maar uit de ATBC-studie blijkt ook dat
diezelfde rokers vijftig procent meer kans hebben om te overlijden aan een hersenbloeding.
[National Cancer Institute:
Alpha-Tocopherol, Beta-Carotene Cancer Prevention (ATBC) Trial]
In de ATBC-trial kregen dertigduizend Finse rokers anti-oxidante vitamines in de hoop dat die zouden
beschermen tegen kanker. Toen de vitamines de sterftekans bleken te verhogen, stopten de
onderzoekers om ethische redenen voortijdig met het experiment. De ATBC-trial geldt nu, plusminus tien jaar
na dato, als de eerste duidelijke aanwijzing dat hoge doses anti-oxidante vitamines schadelijk zijn.
[Zware slikkers van multivitamines sterven vaker door prostaatkanker]
[Vitamines vallen van hun voetstuk]
[Frans Kok: Pillen met antioxidante vitamines hebben geen bestaansrecht meer]
[Vitaminepillen verkorten het leven]
[Vitamine E: vaker hartaanval, vaker kapotte linker ventrikel]
[Vitamin E Linked to Higher Death Rates]
[Vitamine E verhoogt kans maagkanker]
[The Lancet: Anti-oxidante vitamines werken niet, soms zelfs schadelijk]
[Bezorgd voor je hart? Geen vitamine E, alsjeblieft!]
[Toxische vitamines]
|
|
|