|
1 6 - 0 5 - 2 0 0 7
Heavy users van multivitamines sterven vaker door prostaatkanker
(Science Daily May 16, 2007)
Multivitaminepreparaten beschermen niet tegen prostaatkanker. Integendeel. Forse gebruikers van multipreparaten
hebben juist meer kans op prostaatkanker. Dat melden epidemiologen van het Amerikaanse National Cancer
Institute.
[J Natl Cancer Inst 2007;99: 754 – 64.]
Het gebruik van multivitamines had geen enkel effect op prostaatkanker zolang het bleef bij een pil per dag of
minder. Maar bij meer dan zeven pillen per week steeg de kans abrupt.
De onderzoekers keken niet naar de hoeveelheid actieve stof die de driehonderdduizend mannen in hun studie
gebruikten. Ze keken om onderzoekstechnische redenen alleen naar het aantal pillen dat de mannen slikten.
Epidemiologie is een zachte wetenschap. Epidemiologen gaan zich pas echt zorgen maken als ze iets vinden wat
de kans op een ziekte verdubbelt. Als je rechtsonder naar de bovenstaande figuur kijkt, dan zie je hoe serieus
de zaak is. Er is iets aan de hand, maar het is nog niet nodig om de president uit bed te bellen.
Nog niet.
Toen de onderzoekers de gegevens gingen uitsplitsen, ontdekten ze twee factoren die mee-bepaalden
hoeveel schade de pillen veroorzaken.
De ene factor was het voorkomen van prostaatkanker in de familie van de pillenslikkers.
"Heavy multivitamin use [= meer dan zeven keer per week een pil – red.] versus never use was associated
with an increased risk of both advanced prostate cancer (RR = 2.48) and fatal prostate cancer (RR = 16.41)
among men with a positive family history of prostate cancer, whereas no association was apparent among those
without a family history."
Ja – je leest het goed.
Heb je door je genetische aanleg een verhoogde kans op prostaatkanker, dan laten multipillen je kans op
dodelijke prostaatkanker met zestienhonderdveertig procent stijgen.
Een andere factor is het gebruik van andere supplementen. Twee producten springen eruit.
"Despite the small number of participants, heavy multivitamin users who were also taking a selenium
supplement had a statistically significant 5.8-fold increased risk of fatal prostate cancer, whereas
among nonusers of a selenium supplement, there was no association between fatal prostate cancer and
multivitamin use."
Slik je veel vitamines, en slik je ook selenium, dan stijgt je kans op een dodelijke vorm van prostaatkanker
dus met een factor zes. Het slikken van zink naast een multipreparaat verhoogt de kans op een dodelijke
vorm van prostaatkanker met een factor vier.
"Among men who reported taking a zinc supplement, multivitamin use at more than seven versus seven or
fewer times per week was associated with an increased risk of fatal prostate cancer (RR = 4.36), whereas
no association with multivitamins was observed for men not taking a zinc supplement (RR = 1.13)."
Het is niet voor de eerste keer dat onderzoekers ontdekken dat zinksuppletie de kans op prostaatkanker
verhoogt. [Zinksupplementen verdubbelen de kans op prostaatkanker]
De onderzoekers keken ook nog naar het gebruik van supplementen met alleen foliumzuur of alleen vitamine E.
Die hadden geen effect en leken in hoge dosering de kans op prostaatkanker alleen maar te verhogen.
Het vitaminetijdperk is voorbij.
[Capsaicin beschermt prostaat]
[Vitamine D beschermt prostaat tegen androgenen]
[Multivitaminepreparaat verhoogt kans op Parkinson]
[Een portie zalm per week vermindert kans prostaatkanker 43 procent]
[DHEA verhoogt kans prostaatkanker, vreest onderzoeker]
[Soja vermindert kans prostaatkanker]
[Stack van broccoli en tomaat biedt extra bescherming tegen prostaatkanker]
[Grote nadeel van visolie beschermt tegen kanker]
|
|
|