|
2 3 - 0 2 - 2 0 0 9
Voor kankermuis is tekort aan vitamines reuze gezond
(Carcinogenesis. 2000 May;21(5):909-14.)
Als mensen net zo reageren op tekorten aan de vitamines A en E als gentechmuizen, dan hebben wij niet zoveel aan
voedingsmiddelen met extra hoeveelheden van die vitamines. Dan zouden we beter reageren op voedingsmiddelen waaruit
de fabrikant die vitamines juist heeft weggehaald. Dat blijkt uit een inmiddels klassieke dierstudie, die
voedingsonderzoekers van de
University of North Carolina negen jaar geleden publiceerden in Carcinogenesis.
In 2000, het jaar dat de studie verscheen, was de anti-oxidantentheorie nog levend en schoppend. Volgens die theorie
neutraliseren anti-oxidanten, zoals vitamine A en E, in het lichaam schadelijke moleculen die onderzoekers 'vrije
radicalen' noemen. Anti-oxidanten halen de electrische ladinkjes weg waarmee vrije radicalen celwanden of het erfelijk
materiaal beschadigen. Zo beschermen anti-oxidanten ons tegen hartaanvallen, kanker en veroudering.
Tenminste, dat was de theorie.
De onderzoekers vroegen zich af of die theorie klopt. In het lichaam sterven kankercellen vaak voordat ze kunnen uitgroeien
door tumoren doordat de ontspoorde cellen zelfmoord plegen. Apoptosis, heet dat. In het Nederlands hebben
onderzoekers het meestal gewoon over 'celdood'. Hierboven zie je links zo'n stervende cel, en rechts een witte bloedcel
die het dode
celmateriaal opruimt. Bij de proces spelen vrije radicalen echter een sleutelrol. Vandaar dat de onderzoekers zich afvroegen
of je door het slikken van extra anti-oxidanten je lichaam niet belemmert bij op het opruimen van kankercellen.
De onderzoekers deden een proef met genetisch veranderde muizen, die bijna automatisch automatisch kanker in hun hersenen
kregen. De onderzoekers gaven een controlegroep standaardvoer [Standard], en gaven twee experimentele groepen
voer dat of was verrijkt met extra vitamine A en E [Rich], of voer waarin die vitamines juist ontbraken
[Poor]. Na vier maanden doodden de onderzoekers de muizen en keken in hun hersenen naar het effect van de
voedertypes.
Hierboven zie je het effect op de grootte van de tumoren en de apoptosis. Extra vitamines hebben
een mild positief effect, maar nog beter zijn de muizen af als ze voer krijgen waarin die vitamines
ontbreken.
Dezelfde boodschap vind je in de tabel hieronder. Een tekort aan vitamine A en E houdt de tumoren beduidend kleiner,
en bevordert de celdood.
De onderzoekers denken niet dat ze hun onderzoeksresultaten kunnen wegpoetsen met argumenten als 'genetisch veranderde
muizen zijn geen mensen'. Daarvoor lijken de processen in tumorcellen in mensen en de processen in tumorcellen in muizen
teveel op elkaar.
Het zou best wel eens kunnen dat de behandeling van kanker is gebaat bij een dieet met een verminderde hoeveelheid
anti-oxidante vitamines, concluderen de onderzoekers in de laatste alinea van hun artikel.
Wanneer vitamine C en E het leven verlengen - en wanneer ze het verkorten (19-8-2008)
Vitaminepillen verkorten levensduur van rokers, verlengen levensduur niet-rokers (1-5-2008)
Vitamine E verlaagt kans op prostaatkanker - maar niet in pilvorm (10-6-2007)
Vitamines vallen van hun voetstuk (22-3-2007)
Frans Kok: Pillen met antioxidante vitamines hebben geen bestaansrecht meer (5-3-2007)
Vitaminepillen verkorten het leven (28-2-2007)
Vitamine E: vaker hartaanval, vaker kapotte linker ventrikel (16-3-2005)
Nog jaren na gebruik vitamine A kans op kanker verhoogd (1-12-2004)
Vitamin E Linked to Higher Death Rates (10-11-2004)
Vitamine E verhoogt kans maagkanker (18-10-2004)
Anti-oxidante vitamines schadelijk (3-10-2004)
The Lancet: Anti-oxidante vitamines werken niet, soms zelfs schadelijk (1-10-2004)
Met overschot vitamine krijgen griep en verkoudheid ruim baan (4-12-2003)
Bezorgd voor je hart? Geen vitamine E, alsjeblieft! (9-9-2003)
'Stop alle proeven met betacaroteen' (16-6-2003)
[Archief Toxische Vitamines]
|
|
|