|
2 5 - 0 9 - 2 0 0 8
Kelp heeft anti-oestrogene werking (J Nutr. 2005 Feb;135(2):296-300.)
Kelp alias bruin zeewier – wetenschappelijke naam: Fucus vesiculous - heeft een anti-oestrogene werking.
In het lichaam remmen kelpcomponenten de aanmaak van estradiol, en saboteren ze de werking van de
estradiolreceptor.
Onderzoekers van de University of California in Berkeley kwamen de anti-oestrogene werking van kelp op het spoor
omdat ze een alternatieve theorie wilden toetsen over het geringe aantal Japanse vrouwen dat borst-, baarmoeder-
of eierstokkanker krijgt. Die kankertypes worden veroorzaakt door estradiol. De gangbare theorie is dat een hoge
consumptie van soja, een voedingsmiddel met een anti-oestrogene werking, Japanners tegen estradiol-gerelateerde kankers
beschermt.
De onderzoekers hadden echter een andere theorie. Japanners eten elke dag drie tot dertien gram zeewier. Vandaar
dat de Amerikanen zich afvroegen of zeewier een anti-oestrogene werking heeft. De simpelste manier om daar achter
te komen is een proef waarbij vrouwelijke ratten dagelijks 175 of 350 milligram zeewier per kilogram lichaamsgewicht
per dag krijgen. De hoogste dosering was het meest effectief, en verlaagde de concentratie estradiol in de ratten met
bijna veertig procent. Dat zie je hieronder.
Omdat de onderzoekers het mechanisme wilden achterhalen waarlangs kelp de estradiolspiegel verlaagt stelden ze
menselijke eierstokcellen - eigenlijk: luteinized granulosa cells - bloot aan verschillende concentraties kelp.
Die cellen produceren een beetje testosteron, estradiol en progesteron. Hoe hoger de concentratie kelp, des te minder
estradiol maakten de cellen aan, ontdekten de Amerikanen. De aanmaak van progesteron nam een beetje toe.
De onderzoekers wilden het mechanisme verder ontrafelen en deden daarom nog een experiment. In reageerbuizen testten
ze of stoffen in kelp de receptoren voor estradiol en progesteron konden saboteren. En ja, dat konden ze, zie je
hieronder.
In kelp zitten legio polyfenolen en verzwavelde suikerketens, fucoidans. Welke van die componenten het anti-oestrogene
effect veroorzaken weten de onderzoekers niet.
Supplementen die ook een anti-oestrogene werking hebben zijn Ginkgo biloba,
groene thee en gamma-linolzuur. Volgens onderzoekers van het
Amerikaanse landbouwministerie hebben ook champignons een anti-oestrogene werking.
[Archief Voedingssupplementen]
|
|
|