|
0 8 - 1 2 - 2 0 0 6
Eiwitrijkdieet verhoogt spiegel 'kankerhormoon' IGF-1
(American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 84, No. 6, 1456-1462, December 2006)
Een dieet met veel eiwit verhoogt de kans op kanker. Andersom verlaagt een dieet met weinig eiwit die kans juist.
Dat zeggen populaire media.
De berichten zijn gebaseerd op een Amerikaans onderzoek naar de hormoonspiegel van drie groepen mensen.
De eerste groep betreft aanhangers van de raw food-leefstijl. Die groep consumeert dagelijks
slechts tweeduizend kilocalorieen. Ongeveer negen procent van de calorische inname komt uit eiwit.
De tweede groep bestaat uit duursporters, die dagelijks 2600 kilocalorieen consumeren. Vijftien procent
van de energie van de duuratleten komt uit eiwitten.
De derde groep is de controlegroep. Die groep eet dagelijks 2300 kilocalorieen. Zeventien procent van de
energie komt uit eiwitten.
Het gewicht en de lichaamssamenstelling kun je waarschijnlijk al voorspellen. De raw food-groep en
de duursport-groep zijn lichter dan de controlegroep en hebben ook een lager vetpercentage. Interessanter
is het effect van de leefstijlen op de hormonen IGF-1 en testosteron.
Een dieet met veel eiwitten verhoogt de androgeenspiegel en de IGF-1-spiegel. Goed nieuws – en oud nieuws -
voor bodybuilders en andere krachtsporters, maar slecht nieuws voor voedingswetenschappers. Zij kennen die
hormonen als factoren die de kans op kanker verhogen.
Of ook sporters een verhoogde kans op kanker hebben als ze meer van deze hormonen in hun lichaam hebben,
is een andere discussie. De onderzoekers zeggen in hun artikel dat in studies gewone mensen wel een hoger
kans op borst- en darmkanker hebben als ze meer IGF-1 in hun bloed hebben, maar dat ze niet weten of dat
bijvoorbeeld ook geldt voor de duursporters in deze studie. Ze hebben alleen naar hormonen gekeken, niet
naar kanker.
De energieverslindende duursporters hebben bijvoorbeeld over de gehele linie dan wel een hoger IGF-1-spiegel
dan de raw foodies, maar binnen de groep van de duursporters neemt de IGF-1-spiegel juist af
naarmate de eiwit-inname hoger is.
Volgens een stuk op [NutraIngredients 07/12/2006]
gelooft eerste auteur Luigi Fontana wel dat een dieet met veel eiwit de kans op kanker verhoogt. Maar helemaal
zeker is hij niet. Hij beschouwt de studie als een hypothesis-generating paper.
Misschien moeten krachtsporters dat voorlopig ook maar doen.
Meer: [Bij 35 procent van je totale inname aan kilojoules wordt eiwit giftig]
[Eiwitdieet misschien slecht voor hart]
2 8 - 1 1 - 2 0 0 6
Eet geen wei-eiwit meer! (proteinbreakthrough.com)
Want wei-poeder is levensgevaarlijk. Het lichaam neemt het spul niet op, maar zet het af in de darmen. Waarom denk je
dat die bodybuilders een steeds dikker middel krijgen? Door het groeihormoon? Welnee. Dat is allemaal wei-eiwit, dat
zich heeft afgezet in de darmwand.
Alarmerende zinnen op een slim opgezette internet-pagina, gecomponeerd volgens de regelen der kunst van de
guerilla-marketing. Uiteindelijk blijkt dat de paniekzaaierij je moet drijven in de richting van een plantaardig eiwit,
gewonnen uit hennep.
Het spul komt waarschijnlijk vrij bij de fabricage van grondstoffen voor textiel. De aminozuursamenstelling, maken we op
uit informatie van de hennep-industrie, is vergelijkbaar met
die van soja.
Toch, los van de bangmakerij, is de komst van hennep-eiwit op de supplementenmarkt een teken aan de wand. Het past
in een trend. Uit alle mogelijke gewassen - soja, koolzaad, zonnebloem, doperwten, boekweit
en aardappels - proberen onderzoekers en bedrijven eiwitten voor humane consumptie te winnen. En nu dus ook uit
hennep.
Onze theorie: er zit een eiwitcrisis aan te komen. Eiwit wordt schaars.
Meer: [Midden in de nacht werd bodybuilder Kenneth Williams veganist]
[Synthetisch eiwit was een ramp]
[Patent voor raapzaad-eiwit]
[Antikatabool effect soja vermindert spierafbraak na training]
[Sojadieet remt bijwerkingen androgenen, laat anabole werking intact]
|
|
|