|
||
|
||
|
2 7 - 0 8 - 2 0 0 0 Verzwijgen experts de duistere kant van soja?
Twee voedingswetesnchappers van de Amerikaanse FDA denken dat het eten van veel sojaproducten schadelijk voor de gezondheid is. Vooral kinderen die dagelijks sojamelk drinken lopen risico. Daniel Doerge en Daniel Sheehan hebben hun waarschuwing via de Engelse krant The Observer openbaar gemaakt.
Boosdoeners zijn de isoflavonen in soja. Die imiteren de werking van oestrogenen. Daardoor zouden kinderen later vaker onvruchtbaar worden of schildklierproblemen krijgen. Meisjes zouden op latere leeftijd meer kans op borstkanker hebben. Bij mannen zouden de hersenen schade oplopen.
De FDA is niet blij met het dissidente tweetal. Het agentschap heeft oktober 1999 fabrikanten van sojaproducten toegestaan om te claimen dat soja juist gezond is. Volgens de FDA verlaagt een dieet van dagelijks 25 gram soja het LDL-cholesterol. Een FDA-bons heeft laten weten dat de dienst niet op dat besluit terugkomt. 'We kennen de bezwaren, maar de positieve kanten wegen zwaarder dan de negatieve', zei hij.
Critici zijn bezorgd over het oestrogeen-imiterende effect van soja, maar volgens de FDA zijn die schadelijke effecten nooit aangetoond. 'De hormonale werking van de isoflavonen in soja valt in het niet bij die van echte oestrogenen', aldus de dienst.
Reuters, 14-8-2000. 1 1 - 0 7 - 2 0 0 0 Sojavrees
Fabrikanten van vleesvervangers, sportrepen en kant-en-klare ontbijtgranen laten ons steeds meer soja eten. Maakt niet uit. Soja is gezond. Toch maakt een handjevol onderzoekers zich zorgen.
Onder de verontruste wetenschappers bevindt zich Lon White, neuroloog van de universiteit van Hawaiï. Hij schreef in de Journal of the American College of Nutrition van april 2000 dat de hersenen van fervente soja-eters sneller verouderen dan die van niet-soja eters. White testte een groep mensen die al 30 jaar lang minimaal twee maal per week tofu at. Hun geheugen en analytische vaardigheden zou je verwachten bij mensen die vier jaar ouder waren.
Ook dieetgoeroe Larrian Gillespie vreest negatieve bijwerkingen van een sojarijk dieet. Volgens de auteur van boeken als The Menopause Diet en The Goddess Diet verlagen pseudo-oestrogenen de aanmaak van schildklierhormonen. Iedereen die meer dan 40 milligram per dag binnenkrijgt loopt risico, stelt Gillespie. Sommige vrouwen die veel sojaproducten eten voelen zich moe en krijgen chronische jeuk. Ook komen ze sneller aan en hebben ze ernstiger menstruatieklachten.
Overigens is het gros van de voedingsonderzoekers positief over soja. Volgens een artikel dat maart 2000 in Cancer Research verscheen hebben vrouwen die meer soja eten minder kans op borstkanker. Bij mannen vertragen pseudo-oestrogenen de groei van kankercellen in de prostaat, schreef de International Journal of Oncology van juni 2000.
Over de manier waarop soja werkt wordt steeds meer duidelijk. Onderzoekers denken dat de pseudo-oestrogenen niet alleen de receptoren voor de echte oestrogenen blokkeren, maar ook de afbraak van die echte oestrogenen versnellen. De wetenschappers vonden in de urine van soja-eters meer afgebroken oestrogenen, maar troffen in hun bloed beduidend minder vrouwelijke hormonen aan.
Een ander belangrijk effect van soja is verder het verlagen van het 'slechte' LDL- en het verhogen van het 'goede' HDL-cholesterol. Dat blijkt uit een inmiddels klassiek onderzoek, dat december 1998 in de American Journal of Clinical Nutrition verscheen. Als vleeseters overstappen op soja als hun voornaamste eiwitbro, daalt hun LDL met 14 procent en stijgt hun HDL met 8 procent. Op basis van die studie besloot de FDA verleden jaar dat fabrikanten soja als 'cholesterolverlagend' en 'goed voor hart- en bloedvaten' mogen aanprijzen.
NBC en WebMD, 30-6-2000. |
|
|