|
||
|
||
|
1 1 - 0 6 - 2 0 0 3 Multivitaminepreparaat verhoogt kans op Parkinson Als je toch al veel ijzer binnenkrijgt via je voeding, en ook nog eens extra ijzer via supplementen binnenkrijgt, dan heb je 2.1 meer kans om Parkinson te krijgen. Krijg je via je voeding veel mangaan binnen, en neem je ook supplementen waar mangaan in zit, dan is je kans op Parkinson 1.9 keer hoger. Dat blijkt uit een onderzoek van Harvey Checkoway van de University of Washington in Seattle. Checkoway en zijn groep vergeleken de voedingsgewoonten van 250 mensen bij wie artsen zojuist Parkinson hadden geconstateerd met die van 388 gezonde mensen. IJzer zit in opneembare vorm vooral in vlees, en in mindere mate in kip. Mangaan zit vooral in soja, maar samen met ijzer ook in spinazie, noten, volle graanproducten en andere groenten. De opneembaarheid van de metalen in de meeste plantaardige producten is overigens gering. Waarschijnlijk versterken de beide metalen het ontstaan van vrije radicalen in de hersenen, die de cellen die dopamine aanmaken beschadigen. Checkoway wil trouwens niet dat mensen stoppen met multivitamines. ,,De nadelen van een voeding met veel mangaan en ijzer wegen niet op tegen de voordelen'', zegt hij. ,,Dat geldt ook voor multivitamines.'' De meeste supplementenmakers hebben mangaan ondertussen uit hun pillen verwijderd, en de hoeveelheid ijzer verminderd. Overigens is uit ander onderzoek gebleken dat forse doses Q10 - rond de 1200 milligram per dag - de progressie van Parkinson vertragen. Ook blijkt uit dierproeven dat een tekort aan foliumzuur de kans op Parkinson verhoogt.
1. High iron intake linked to Parkinson's risk.
NutraIngredients.com, 10-6-2003.
|
|
|