0
Dossiers

Adoniscomplex

Afvallen & Afslankmiddelen

AmerikaBlog

Anabolen

Anabolen & Agenten

Anabolen & Agressie

Anabolen & Artsen

Anabolen & Hart- en vaatziekten

Anabolen & Ondergrondse Werkplaatsen

Anabolenboek

Anabolengebruikers

Anabolen in Canada

Anabolen in Italie

Anabolen in Nederland

Anabolen in Oost-Europa

Arnold Schwarzenegger

Bacteriegevaar

Balco-zaak

Blessures & Middelen

Cacao

Cafeine & Koffie

Cerebrale Doping & Suppletie

Chroompicolinaat

CLA

Clenbuterol

Creatine

Creutzfeldt-Jakob Voor Bodybuilders

Designerdoping

Dianabol

Dioxines / PCB's

Doping & Baseball

Doping & Filosofie

Doping & Kinderen

Doping & Leger

Doping & Sterfgevallen

Doping & Tegengeluid

Doping & Vechtsport

Doping & Voetbal

Doping & Wielrennen

Drugs & Bodybuilders

Duursportsupplementen

Efedra

Eiwitten & Aminozuren

Functional Foods

Gendoping

Gewrichten & Middelen

Ginkgo

Groeihormoon

Hormoonmaffia

Horrorkabinet

Kalium

Laag-Glycemisch Dieet

Levensverlenging

Lever & Middelen

Low Carb

Myostatin-remmers

Opgepakt

Prohormonen

Roids, Boards & Sites

SARM's

Slangenolie

Supplementen

Supplementen & Testosteron

Supplementen & Verontreiniging

Tests & Analyses

Thee & EGCG

Toxische Vitamines

Training

Vetzucht

Viagra

Viagraficatie

Visolie

Vitamine D

Vitamine K

Zink

Ergogenics

  [Definitie:] "An ergogenic aid is any substance or phenomenon that enhances performance." (Wilmore and Costill)

  Nieuwsbrief over doping, supplementen, voeding en training

  Vorige editie       Recenter editie       Nori levensverlenger       Bewegen anti-verouderend    

Live ten years longer with just one multivitamin pill per day

2 9 - 0 5 - 2 0 0 9

  Je leeft tien jaar langer als je elke dag een multivitamientje slikt (Am J Clin Nutr. 2009 Jun;89(6):1857-63.)

Als je een multivitamine en -mineralensupplement slikt, dan leef je waarschijnlijk tien jaar langer. Dat kun je afleiden uit een studie van de University of Utah die is verschenen in de American Journal of Clinical Nutrition. De onderzoekers ontdekten dat vrouwen die dagelijks een supplement met extra micronutriënten gebruikten langere telomeren hadden.

Echinacea
Telomeren zitten aan de uiteinden van je chromosomen, de grootste bouwstenen van je DNA. Je ziet ze hiernaast. De X-vorm is een chromosomenpaar; de blauwe doppen zijn de telomeren. Zolang er telomeren aan de uiteinden van je chromosomen zitten, kunnen je cellen zich delen. Bij elke deling worden de telomeren wel kleiner. Ze slijten. Hoe langer je telomeren, des te langer is je biologische levensverwachting, zo wil de theorie.

De onderzoekers bepaalden de lengte van de telomeren in de witte bloedcellen van een kleine zeshonderd vrouwen, die tussen de 35 en 75 jaar oud waren. Met vragenlijsten achterhaalden de onderzoekers vervolgens of de vrouwen voedingssupplementen gebruikten en hoeveel micronutriënten ze via hun voeding binnenkregen. De vrouwen deden mee aan de Amerikaanse Sister Study, een project waarin onderzoekers proberen te achterhalen welke factoren de kans op borstkanker verkleinen.

Gemiddeld hadden vrouwen die multisupplementen gebruikten vijf procent langere telomeren dan vrouwen die niets slikten. Dat betekent dat hun biologische leeftijd tien jaar jonger was. Hieronder zie je het effect van het gebruik van vitaminepreparaten in het algemeen en dat van vitamineprepraten die als volledige multivitamine op de markt worden gebracht.



Preparaten die alleen B-vitamines bevatten, en dikwijls als stressdempers worden verkocht, hebben geen effect op de telomeerlengte. Multipreparaten met extra anti-oxidanten werken daarentegen beter dan andere multivitamines. Vrouwen die antioxidant-multi's gebruikten hadden telomeren die acht procent langer waren dan normaal.



Sommige vrouwen slikten pillen met maar een paar micronutriënten. Die hadden geen effect. Pillen met alleen ijzer verkorten de telomeren zelfs. Een uitzondering vormen pillen met extra B12. Die verlengen de telomeerlengte weer wel.

Veel recente langlopende humane studies vinden lichte negatieve effecten van vooral antioxidante vitamines. Hoge doses vitamine C en E ondergraven bijvoorbeeld het positieve effect van lichaamsbeweging op de gevoeligheid voor insuline, schreven Duitse voedingswetenschappers bijvoorbeeld onlangs in PNAS. Supplementen met selenium verhogen de kans op diabetes. Supplementen met foliumzuur verhogen de kans op prostaatkanker en darmkanker. Maar de meeste van de studies hebben betrekking op supplementen waarin mensen langdurig één of twee micronutriënten in extreme doses krijgen. Multivitamines leveren daarentegen een volledig spectrum aan mineralen en vitamines, in minder grote hoeveelheden.

Elke dag beetje Echinacea verlengt levensduur (19-4-2009)
Hoe minder je zit, hoe ouder je wordt (9-4-2009)
Mediteren verlengt levensduur (31-1-2009)
Spierkracht is levensverlengend (27-8-2008)
Als je meer dan vijf koppen koffie per dag drinkt leef je langer (17-7-2008)
De vijf leefstijlfactoren waarmee zeventigers negentig jaar oud kunnen worden (22-6-2008)
S-Words verlengen levensduur van schrijvers en psychologen (19-4-2008)
Intensieve en matige lichamelijke activiteit verlagen samen je sterftekans (30-12-2007)
Vitamine D vertraagt veroudering op genetisch niveau (11-11-2007)
Ginkgo is een levensverlenger (9-11-2007)
[Archief Levensverlenging]

Navigatie

Nieuws

Contact

Over ons

Dossiers

Zoeken