|
0 4 - 0 8 - 2 0 0 8
Fruit verlengt het leven, aardappels verkorten het
(Gerontology. 2008;54(4):232-7.)
Hoe meer fruit ouderen eten, des te langer leven ze. Hoe meer aardappels ouderen eten, des te groter is hun kans om te
overlijden. Dat ontdekten epidemiologen van de Spaanse Universidad de Oviedo toen ze een kleine driehonderd zestigplussers zes jaar
volgden.
Meestal kijken epidemiologen naar inhoudstoffen van voeding. Hoeveel koolhydraten eten mensen? Hoeveel enkelvoudig-verzadigde vetzuren?
Toen de Spanjaarden dat ook deden, zagen ze geen verschil tussen het dieet van de ouderen die na zes jaar nog in
leven waren men het dieet van ouderen die tijdens de studie overleden. Maar toen de onderzoekers gingen kijken naar voedingsmiddelen in
plaats van voedingsstoffen zagen ze ineens wel verbanden.
Er is sprake van een statistisch significant verband als de p onder de 0.05 komt. Dat is met twee voedingsmiddelen het geval: met
aardappels en fruit. Aardappels verkorten het leven, fruit verlengt het.
Suiker en snoep lijken ook niet erg gezond te zijn, maar hun effect is niet significant. Misschien was het dat wel geweest als de Spanjaarden een
grotere groep hadden onderzocht.
De onderzoekers vermoeden dat aardappels ongezond zijn omdat ze de insulinespiegel sterk verhogen. De glycemische index van aardappels is hoog.
Een andere mogelijkheid is dat de ouderen veel gefrituurde aardappels aten. Die bevatten het kankerverwekkende
acrylamide.
Fruit is daarentegen gezond omdat er veel beschermende plantenstoffen in zitten, denken de onderzoekers. Bovendien leiden de meeste fruitsoorten
niet tot sterke verhoging van de insulinespiegel. Veel fruit past binnen het laag-glycemisch dieet.
[Meer fruit, meer spiermassa]
[Archief Levensverlenging]
3 0 - 0 7 - 2 0 0 8
Mannelijk orgasme is levensverlengend
(BMJ. 1997 Dec 20-27;315(7123):1641-4.)
Als een man jaarlijks honderd
orgasmes
extra heeft, zakt zijn sterftekans met 36 procent. Dat concluderen
epidemiologen van de University of Bristol in een studie die in 1997 verscheen. Regelmatige seks halveert
de sterftekans van mannen, blijkt uit het onderzoek.
De Britten baseren zich op gegevens van een kleine duizend mannen, die in de
Caerphilly Study
tien jaar zijn gevolgd. De Caerphilly Study begon in de vroege jaren tachtig. De mannen die eraan meededen waren toen
het onderzoek begon tussen de 45 en de zestig jaar oud .
De onderzoekers vroegen zich af of er een verband was tussen seksuele activiteit en gezondheid, en vroegen de mannen daarom
naar het aantal orgasmes dat de mannen hadden. Dat aantal is, zo was uit eerder onderzoek gebleken, een goede voorspeller
van de mannelijke seksuele activiteit.
De onderzoekers onderscheidden drie niveaus: minder dan een orgasme per maand was "weinig", twee orgasmes per week of
meer was "veel". De onderzoekers onderscheidden bovendien een categorie die daar tussenin zat.
Hieronder zie je het verband tussen het aantal orgasmes en sterfte.
De mannen hadden minder orgasmes naarmate ze ouder werden.
Nou zou het zo kunnen zijn dat mannen minder vaak klaarkomen omdat ze ongezonder leven, en bijvoorbeeld
vaker roken, een hoge bloeddruk hebben of gewoon wat ouder zijn. Maar toen de epidemiologen die factoren
wegfilterden bleef het positieve verband tussen orgasme en survival bestaan. De sterftekans van mannen
die twee keer per week of vaker een orgasme hadden was de helft van die van mannen minder vaak dan een keer per maand
klaarkwamen.
Op basis van hun gegevens konden de Britten ook berekenen dat an increase of 100 orgasms per year
de sterftekans van de mannen deed afnemen met 36 procent.
[Archief Levensverlenging]
|
|
|