|
0 7 - 0 9 - 2 0 0 6
Amerikaan leeft voor elke twintigduizend dollar aan medische kosten een jaar langer
(livescience.com)
Ietwat macaber onderzoek van de gezondheidseconoom David Cutler van Harvard.
Zijn studie becijfert hoeveel langer Amerikanen leven door hun medicijngebruik. Het bedrag van twintigduizend dollar
geldt voor de tweede helft van de 20ste eeuw en voor alle Amerikanen. Vooral de goedkope bloeddrukverlagers maar
effectieve hebben het effect veroorzaakt.
Zoem je in op de 65-plussers en de jaren negentig van de 20ste eeuw, dan is er voor een jaar extra leven ineens
anderhalve dollarton nodig. De medicijnen worden steeds duurder, en hun effect geringer. De wet van de afnemende
meeropbrengst doet zijn intrede.
2 5 - 0 8 - 2 0 0 6
Netjes op gewicht? Dan leef je langer
(NEJM Volume 355:763-778 August 24,2006 Number 8)
Amerikaanse onderzoekers volgden een half miljoen mensen, tien jaar lang. Toen de studie begon waren ze tussen de
50 en de 70 jaar oud. Vanaf het vijftigste levensjaar steeg de sterftekans explosief bij de mannen en vrouwen
die te zwaar waren. Een BMI van meer dan 25 verhoogde de sterfte kans al met tientallen procenten. Een BMI van meer
dan 30 verdrievoudigde de kans.
1 0 - 0 8 - 2 0 0 6
Het huwelijk verlengt het leven (ANP)
Had het Vaticaan dus al die tijd gelijk. Mensen die nooit trouwen geven de pijp eerder aan Maarten dan mensen die
wel hun leven in gezegende staat doorbrengen. Dat zegt Robert Kaplan, die een groep Amerikanen volgde van 1989 tot
1997. De kans dat nooit-gehuwden in die periode stierven was 58 procent hoger dan die van de gehuwden. De
kans dat gescheiden personen stierven was dertig procent hoger dan die van de gehuwden. Opvallend is dat
het verband geldt voor alle leeftijdsgroepen. Jonge mensen sterven vaker door HIV, bijlmoordenaars en andere
'externe factoren' als ze niet zijn getrouwd. Ouderen sterven vaker door hartaanvallen als ze ongehuwd zijn.
Het onderzoek verschijnt in de september-editie van de Journal of Epidemiology and Community Health.
2 6 - 0 7 - 2 0 0 6
Drie kiwi's per dag verminderen de kans op kanker (nutraingredients.com)
Volgens Elaine Rush van AUT University in Auckland, Nieuw-Zeeland beschermen drie kiwi's per dag het DNA. Cellen van
proefpersonen die overigens al gezond leefden bleken dankzij suppletie met kiwi's in staat om beschadiging van het
DNA beter op te vangen. Stoffen in de kiwi zorgden ervoor dat de cellen het DNA beter konden repareren.
Hum. Kun je kiwi's stacken met frambozen?
2 0 - 0 7 - 2 0 0 6
DNA van arme mensen slijt sneller dan het DNA van rijke mensen (ANP)
Wat de verzegelde uiteindjes van je schoenveters zijn, dat zijn de telomeren van je DNA. Ze houden de strengen erfelijk
materiaal van het DNA bijeen. DNA zonder telomeren rafelt en functioneert niet meer.
Volgens dit onderzoek zorgt werkstress ervoor dat het DNA van arme mensen sneller zijn telomeren kwijtraakt dan
het DNA van rijke mensen. Ergelijk materiaal van arme mensen is zeven jaar eerder versleten dan het erfelijk
materiaal van rijke mensen. Meer over het onderzoek vind je
hier. Langer leven?
Marx lezen! Of zelfkennis
ontwikkelen.
1 8 - 0 7 - 2 0 0 6
Door roken gaan arme mannen eerder dood dan rijke mannen (BBC)
Een man in de bovenlaag van de samenleving heeft een kans van 2 op 3 om ouder dan zeventig te worden. Voor een man
in de onderlaag van de samenleving is die kans slechts één op drie. Meer dan de helft van dat verschil wordt veroorzaakt
doordat arme mannen meer roken dan rijke mannen. Een interview door The Lancet met de auteur van de studie, de Canadese
hoogleraar Prabhat Jha, door The Lancet, vind je
hier.
2 0 - 0 4 - 2 0 0 6
Visolie en calorische restrictie samen verminderen ontstekingsprocessen (nutraingredients.com)
Als we verouderen komt in ons lichaam een cascade van ontstekingsprocessen op gang. In deze dierproef keken
onderzoekers van Pusan National University, Korea of ze daar iets aan konden doen.
Calorische restrictie
werkte, maar visolie
werkte nog beter. En visolie slikken in combinatie met een lage inname van calorieën werkte nog weer beterder.
"Mice eating the corn oil diet had superoxides levels about 18 per cent higher than corn oil fed young mice.
Young mice receiving the fish oil-containing diet had superoxides levels almost 60 per cent lower.
Calorie-restricted young mice had a 35 per cent level of superoxides, while young mice consuming the
calorie-restricted fish oil diet had levels 90 per cent lower than the young controls.
The effect of calorie-restriction and fish oil on superoxide concentrations was also
significant in the older mice. Both dietary interventions reduced levels of reactive superoxide
reduced by 94 per cent."
2 0 - 0 4 - 2 0 0 6
Levensverlengende stof in groene thee (Weekblad voor Wageningen UR / 8e jaargang / 20 april 2006)
EGCG, een polyfenol in groene thee, doet meer dan alleen de verbranding van vet stimuleren. Wageningse onderzoekers
hebben ontdekt dat de verbinding in menselijke cellen ook het eiwitje SIRT1 activeert. SIRT1 zorgt ervoor dat cellen
langer leven.
Onderzoeker Vincent de Boer legt in dit stukje een link met de vet-verbrandendende eigenschappen
van EGCG. SIRT1 doet ook iets met PPARgamma, de receptor die de vetcel vertelt dat het vetten moet gaan opslaan.
Als de onderzoeksresultaten kloppen, dan is EGCG misschien een betere levensverlenger dan
resveratrol.
Meer over EGCG vind je hier.
|