|
||
|
||
|
2 1 - 0 1 - 2 0 0 4 Onderzoekers: Geen lijnzaadolie voor mannen
Mannen kunnen beter geen lijnzaadolie gebruiken. Dat zegt William Marley van Marshall University. Het supplement verhoogt de kans op prostaatkanker.
William Marley is een voorstander van het gebruik van supplementen. Vroeger adviseerde hij het gebruik van lijnzaadolie, dat een precursor van de omega-3-vetzuren bevat, aan mensen met diabetes en hart- en vaatziekten. Omega-3-vetzuren zijn dan wel goed voor het cholesterol en de insulinehuishouding, maar de aanwijzingen stapelen zich op dat alfa-linoleenzuur de groei van prostaatkanker versnelt. Marley vindt dan ook dat mannen het supplement niet moeten gebruiken.
Marley, die zijn uitspraken doet in de Amerikaanse krant Herald-Dispatch, heeft een tweetal andere wetenschappers om advies gevraagd: Charles Myers, die onderzoek deed naar de impact van alfa-linoleenzuur op de prostaat, en Dean Ornish, die onderzoek heeft gedaan naar de impact van levensstijlfactoren op het hart. Beiden adviseerden mannen visolie te gebruiken, en de flaxoil of de lijnzaadolie te laten staan.(1)
Dat alfa-linoleenzuur de kans op prostaatkanker verhoogt is al meerdere opgedoken in studies.
In 1993 publiceerde de groep van Walter Willett een onderzoek onder 50.000 gezonde Amerikaanse mannen in de gezondheidszorg. Daarvan bleken er in een periode van twee jaar 126 prostaatkanker in een gevorderd stadium te hebben. Toen de onderzoekers keken naar de dieetgegevens van de mannen, bleek dat een hoge inname van dierlijk vet de kans op kanker verhoogde. De inname van alfa-linoleenzuur deed dat ook.(2)
Later stuitten andere onderzoekers op hetzelfde verband. Ook zij vonden dat mannen die veel alfa-linoleenzuur binnenkregen twee tot drie keer meer kans op kanker hadden dan mannen met een lage inname.(3) (4) De consequenties voor gebruikers van lijnzaad zijn ernstiger dan die getallen doen vermoeden. De mannen in de studies kregen hun alfa-linoleenzuur vooral uit vlees. Het ging om hoeveelheden die in het niet vielen bij wat een lijnzaadgebruiker binnenkrijgt.
In de meest recente epidemiologische studie maken onderzoekers uit Uruguay de balans op. Inclusief hun onderzoek - waaruit bleek dat een hoge inname van alfa-linoleenzuur de kans op prostaatkanker bijna vervijfvoudigt - hebben onderzoekers zes keer naar alfa-linoleenzuur gekeken. Vijf keer is er een positief verband gevonden. De onderzoekers uit Uruguay konden trouwens aantonen dat ook alfa-linoleenzuur uit plantaardige bronnen de kans op prostaatkanker verhoogt.
1. William Marley.
Flaxseed oil supplement may be harmful to men.
The Herald-Dispatch, 16-1-2004.
[Link]
Charles Myers waarschuwt al langer tegen lijnzaadolie. Vaak krijgt hij dan mail van lezers die wijzen op de talloze expert die lijnzaad juist adviseren als
middel tegen prostaatkanker. In een bericht voor kankerpatiënten verzucht hij dat bijna alle studies naar mensen er nu eenmaal op wijzen dat
alfa-linoleenzuur de kans op het ontstaan en het uitzaaien van prostaatkanker verhoogt.
Charles Myers.
Alpha-Linolenic Acid.
Prostate Forum February 2000 (published August 2000) V5:2,7-8.
[PDF]
Alfa-linoleenzuur: Goed voor hart, slecht voor prostaat
Wageningse onderzoekers die voor de Nederlandse voedingsindustrie de beschikbare literatuur op een rijtje hebben gezet kwamen tot ongeveer dezelfde conclusies als Charles Myers en Dean Ornish. Ook zij vonden dat alfalinoleenzuur de kans op prostaatkanker verhoogt. Maar verder gaan ze niet.
De figuur hieronder vertelt in welke mate het onverzadigde vetzuur de kans op prostaatkanker verhoogt. De grafiek vertelt hoeveel de kans op kanker bij mannen met een hoge inname met de kans op kanker bij mannen met een lage inname van ALA. Zoals je bij 'Combined' kunt zien verdubbelen de kansen bijna. Het gaat daarbij overigens niet om de extreme hoeveelheden die supplementengebruikers binnenkrijgen.
De Wageningers vermoeden dat het gevonden verband het werk is van een achterliggende, onbekende factor. In de Nederlandse studie die is aangemerkt met (22) verlaagde ALA de kans zelfs. Misschien komt dat omdat deze mannen hun alfa-linoleenzuur via margarine binnen kregen, suggereren de Wageningers. In andere studies was het de consumptie van vlees die de inname van het vetzuur verhoogde - vlees is ook slecht voor kanker aan de prostaat.
In de paar studies waarbij wel duidelijk is geworden waar het alfa-linoleenzuur vandaan kwam, maakte het trouwens niet uit welke bron het vetzuur kwam.
Er is nog een andere reden om het alfa-linoleenzuur niet helemaal af te zweren, zeggen de Wageningers. Alfa-linoleenzuur verlaagde ook de kans op dodelijke hart- en vaatziekten.
Het gunstige effect op hart- en vaatziekten doet meer goed dan dat het effect op de prostaat kwaad doet. Er gaan uiteindelijk acht keer meer mannen dood aan hart- en vaatziekten dan aan prostaatkanker. De industrie hoeft voorlopig niet te stoppen met het gebruik van alfa-linoleenzuur in margarines. Niet voordat er meer onderzoek is gedaan.
Ingeborg Brouwer, Martijn Katan, Peter Zock. Dietary Linolenic Acid Is Associated with Reduced Risk of Fatal Coronary Heart Disease, but Increased Prostate Cancer Risk: A Meta-Analysis. J Nutr. 2004 Apr;134(4):919-22. [PubMed] |
|
|